A Coca-Cola közölte, hogy több mint 60 év után „nyugdíjazza” a Sprite ikonikus zöld palackjait, amelynek oka elsősorban a környezettudatosság, így augusztus elsejétől átlátszó műanyagra cserélték a csomagolást.
Julian Ochoa, a cég újrahasznosításért felelős vezetője elmonda, a vállalat egyik kulcsfontosságú kezdeményezése, hogy csökkentsék a műanyaghulladékot, a színek palackokból történő kivonása pedig az újrahasznosított anyag minőségét javítja.
Mindemellett megújult logó és csomagolásterv is érkezik majd, amelyek célja, hogy „világszerte egységes megjelenést biztosítson” a márka számára, azonban a Sprite címkéin továbbra is a jól ismert zöld színárnyalatot fogják használni.
Átlátszó palackokat kap a vállalat portfóliójába tartozó Fresco, a Seagram’s és a Mello Yellow is, a Dasani termékek többsége pedig 100 százalékban újrahasznosított műanyagból kerül forgalomba, amely jelentősen hozzájárul az ilyen jellegű hulladékok csökkentéséhez.
A színes műanyag sokkal kevésbé újrahasznosítható, mint az átlátszó verzió, a Greenpeace szerint azonban a Coca-Colának inkább arra kellene törekednie, hogy egyáltalán ne használjon egyszer használatos műanyagot.
A színes műanyagot általában ruhák és szőnyegek gyártása során használják fel, hogy megakadályozzák az átlátszó műanyag elszíneződését, a szín eltávolításával azonban hatékonyabbá válik az újrafeldolgozás.
A környezetvédelmi csoportok azonban nem elégedettek, szerintük ugyanis nem a szín, hanem az anyag a probléma, az üdítőital ugyanis ahogyan eddig is, ezután is egyszer használatos műanyagpalackba fog kerülni.
„A Coca-Cola közelmúltbeli bejelentése egy újabb kirívó zöldmosási kísérlet a világ egyik legrosszabb műanyagszennyezőjétől”– kommentálta Kate Melges, a Greenpeace műanyagprojektjének vezetője.
Az Ellen MacArthur Alapítvány 2019-es adatai szerint a Coca-Cola több mint 100 milliárd műanyagpalackot gyárt évente, ezzel pedig a világ legnagyobb egyszer használatos műanyaghulladék termelőinek egyike.
A PET-palackok ugyan könnyűek, biztonságosak és újrahasznosíthatók, de a többi műanyaghoz hasonlóan a lebomlása több száz évig tart, mégis csupán a PET-műanyagok 29 százalékát hasznosítják újra az Egyesült Államokban.
A Coca-Cola korábban számos a fenntarthatóságra vonatkozó ígéretet tett, többek között azt, hogy növeli az újrahasznosítható csomagolások arányát – amely 2025-re eléri a 100 százalékot -, valamint az újrahasznosított csomagolóanyagok felhasználását is a jelenlegi 23 százalékról 50 százalékra emeli 2030-ra.
Az átlátszó Sprite palackokat először tavaly mutatták be az Egyesült Államok néhány régiójában, de több eredetileg zöld műanyagban árusított üdítőital is átlátszó palackba kerül ezután,mi több, a cég saját palackozott vizét, a Danasit is teljes egészében újrahasznosított műanyagból készült csomagolásban fogják árusítani.
A Coca-Cola azt állítja, célkitűzései közé tartozik, hogy 2030-ra italainak 25 százalékát újrafelhasználható vagy visszaváltható kiszerelésben adják el, a környezetvédelmi szervezetek – mint a Greenpeace és az Oceana – azonban felszólították a vállalatot, hogy hagyjon fel az egyszer használatos műanyagok használatával, és át az újratölthető palackok gyártására.