A MÁV-csoport megkezdte a Kravtex-Kühne buszgyártó 869 darab új, magyar gyártású, Credobus Econell 12 Next típusú autóbuszának átvételét, ebből 269 még idén forgalomba állhat 17 vármegyében – jelentette be Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára szerdai sajtótájékoztatón.
Elmondta: az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja után a közösségi közlekedés elérhetőbbé, olcsóbbá vált, és most kiemelt cél a magas szolgáltatási minőség biztosítása. Ezt a célt szolgája Lázár János Építési és Közlekedési Miniszter év eleji bejelentése, hogy a MÁV-Volán csoport 2027-ig ezer új járművet szerez be, ezzel még versenyképesebbé és korszerűbbé válik a társaság buszflottája, amely Európában az egyik legjobbnak, és legnagyobbnak számít – fogalmazott.
A Kravtex-Kühne buszgyártó egy korábbi keretszerződés értelmében még a nyári szezon előtt leszállított 131 Credobus Econell 12 Next típusú buszt, amelyek a Balaton környéki régióban álltak forgalomban – mondta.
A szeptemberben megkötött, további 869 busz leszállítására vonatkozó szerződés értéke 76,5 milliárd forint, míg a korábbi 131 járművel együtt ennek értéke 84,9 milliárd forintot tesz ki. A gyártó vállalta, hogy 269 járművet fokozatosan még az év végéig leszállít, majd további 300-300 darabot 2026-ban és 2027-ben – tette hozzá.
Tájékoztatása szerint az új járművek megfelelnek a legmodernebb műszaki elvárásoknak: Euro 6-os dízelmotorral, újgenerációs automata sebességváltóval, két utasajtóval, fűtő- és hűtő klímaberendezéssel, valamint utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel felszereltek. A buszok 93 személy és kerekesszékes utasok szállítására is alkalmasak.
Megjegyezte: a vállalat március és október között 20 elektromos Ikarus buszt állított forgalomba, ezzel kiváltotta a régebbi járműveket több város helyi közlekedésben.
Ezek a fejlesztések hozzájárulnak a közösségi közlekedés színvonalának javításához és a magyar járműipar megerősítéséhez – hangsúlyozta, megjegyezve, 2027-re a MÁV-Volán flottájának 60 százaléka hazai gyártású lesz, buszainak áltagéletkora 11,5 évről 9,5 évre csökkent.
Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a Győrben és Mosonmagyaróváron készülő járművek a hazai magyar járműipar legkorszerűbb termékei közé sorolhatók. A buszok gyártásában több mint 100 beszállító működik közre, hazai hozzáadott érték aránya 70-75 százalék, ami Európában is ritka.
Úgy vélte, hogy az elmúlt 25 év fejlesztésének köszönhetően európai szinten is jelentős gyártókapacitást építettek ki, amiben szerepet játszott a 2016-ban elfogadott nemzeti buszstratégia is.
Szólt arról is, hogy a kormánnyal kötött, ezer jármű szállítására vonatkozó megrendelés volumene a magyar piacon a rendszerváltás óta az egyik legnagyobb.
Megjegyezte a termékük műszaki paraméterei, az alacsony üzemeltetési költségek szóltak a Kravtex-Kühne mellett a közbeszerzési eljárásban. A Credonell buszok egyik előnye, az alacsony önsúly, és ezzel a kisebb üzemanyagfogyasztás.
A fejlesztések folytatódnak, az új elektromos szóló és csuklós Econell autóbuszok tesztelése zajlik – tette hozzá.
Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója elmondta: a vállalat 5800 autóbusza naponta több mint 3000 viszonylaton közlekedik, 61 városban szolgáltatóként vannak jelen és három kivételével az ország minden településére közlekednek járataik.
A járműkorszerűsítés legnagyobb nyertesei az utasok – fogalmazott, majd megjegyezte, hogy az új, alacsonypadlós járművek a legkorszerűbb fedélzeti szolgáltatásokat biztosítják, a wifi mellet USB csatlakozóval, továbbá kétpontos biztonsági övvel felszereltek. A járműbeszerzési programmal 2027 végére a menetrendszerinti közlekedésben kizárólag klimatizált járművek közlekednek majd – fűzte hozzá.
(Fotó, forrás: MTI)