A Széchenyi István Egyetem Design Campusán rendezték meg az ország első tipográfiai biennáléját, a betűművészetre fókuszáló Typoflow Biennálét, amely több mint 1300 pályaművet vonzott.
Először kapott országos jelentőségű fórumot Magyarországon a tipográfia, vagyis a betűformák és szövegkompozíciók művészete: a Széchenyi István Egyetem Design Campusán rendezték meg a betűművészetre fókuszáló Typoflow Biennálét, amely több mint 1300 pályaművet vonzott – adta hírül az egyetem. A nemzetközi zsűri által kiválasztott legjobb 200 alkotásból az intézmény Győri Innovációs Parkjában nyílt kiállítás.
Mint arról az egyetem beszámolt, a tipográfia sokáig háttérbe szorult a hazai vizuális művészetek között, noha a magyar tervezőgrafika történetében mindig is voltak korszakos pillanatok, amikor a szakma együtt gondolkodott, alkotott és ünnepelt. „1976-ban indult útjára a Békéscsabai Országos Tervezőgrafikai Biennále, amely évtizedeken át adott teret az alkotásnak és a párbeszédnek, és máig fontos helyet foglal el a hazai grafikai életben. Később Pécs és Eger is országos jelentőségű eseményeknek adott otthont, amelyek elsősorban az oktatási intézmények köré szerveződtek, és hozzájárultak a magyar vizuális kultúra formálásához.”
A mostani Typoflow Biennále azonban új korszakot nyit: a betűművészet önálló szakmai fóruma jött létre a Széchenyi István Egyetem Design Campusán. A megnyitón dr. Lukács Eszter, az intézmény nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese kiemelte, hogy a rendezvény nemcsak a művészet, hanem az innováció és az együttműködés ünnepe is.
Az egyetem Művészeti Kara 2021-ben indította el designképzéseit, amelyek ma már a magyar és nemzetközi kreatívipar felé egyaránt nyitottak. Az intézmény Győri Innovációs Parkjában helyet kapott Design Campus és a hozzá tartozó Design Factory mára a vizuális kultúra és az innováció találkozási pontjává vált. Az itt működő közösség nemcsak oktatási központ, hanem alkotói műhely és tehetséggondozó tér is egyben.
A zsűri elnöke, dr. Mateusz Machalski, a Varsói Képzőművészeti Akadémia rektorhelyettese és grafikusművész beszédében a pályaművek magas színvonalát és a tipográfia közösségteremtő erejét emelte ki. Mint mondta, a győri kezdeményezés példaértékű, hisz új platformot teremt a globális párbeszédhez. A nemzetközi zsűri több mint 1300 pályaművet bírált el, és a legjobb 200 alkotásból állította össze azt a kiállítást, amely a tervezőgrafika szinte minden területét felöleli – a plakát- és betűtervezéstől a könyvművészeten és arculati munkákon át az experimentális tipográfiáig.
A Typoflow szervezői szerint a mostani rendezvény csak a kezdet: céljuk, hogy a biennále kétévente megrendezve újra és újra összehozza a szakma szereplőit, és Győrt a kortárs tipográfia egyik meghatározó nemzetközi helyszínévé tegye.
(Fotó: Dudás Máté/ Széchenyi István Egyetem)






