Egy tavalyi kormánydöntés értelmében ugyanis az e-matricák és e-útdíjak mértékét az előző év augusztusi, a KSH által közreadott éves bázisú infláció alapján kell meghatározni, 10 forintra kerekítve. Nem nehéz kitalálni, hogy az autósoknak jelentősen többet kell majd fizeti a sztrádahasználatért.
A Napi.hu beszámolója szerint tavaly augusztusban például 4,9 százalékos volt a pénzromlás, ezért is kerül most a megyei matrica a korábbi 5000 forint helyett 5450 forintba. A jegybank alelnöke viszont azzal számol, hogy a júliusi ráta, amelynek publikálása augusztus 9-re várható, 13-14 százalék körül lesz. Ezt a rezsiárak változása további 3-4 százalékkal dobhatja meg, ami azt jelenti, hogy az infláció a 16-17 százalékot is elérheti – és ennyivel nőnek majd az útdíjak is 2023 január elsejétől.
Mindez azt jelenti, hogy
• a D1 éves matrica ára a jelenlegi 46 850 forinttól 54-55 ezer forint közé emelkedhet,
• a legolcsóbb D1 10 napos jogosultság az idei 3820 forintról 4500 forint közelébe drágulhat,
• a megyei matrica ára 5450-ről 6400 forint közelébe nőhet,
• egy busz éves matricája pedig 37 ezer forinttal drágulhat és 2023-tól elérheti a 255 ezer forintot.
A fuvarozók számára az jelentheti a menekülőutat, hogy már hónapok óta olyan piaci körülmények között dolgoznak, ahol szinte lehetetlen hosszú távra meghatározni az árakat. Dittel Gábor a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a lapnak elmondta, a megrendelők többsége nyitott a rövidebb távú megállapodásokra, így a fuvarozóknak nem lesz nehéz áthárítani az akár 17 százalékos útdíjnövekedést sem.