Az elmúlt 48 órában Győr-Moson-Sopron közútjain 25 közlekedési balesethez riasztották a rendőröket, amelyek közül sajnálatos módon 7 végződött sérüléssel.
A vezető baleseti okokra történő célzott rendőri intézkedések alkalmazásával csökkentsük a közlekedési balesetek számát.
A leggyakrabban előforduló baleseti okok: a sebesség helytelen megválasztása, elsőbbségi jogok és kanyarodási szabályok megsértése, valamint a nem megfelelő követési távolság – tájékoztatott a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság, amely ez okokra célzottan alkalmaz rendőri intézkedéseket, hogy csökkenthessük a közlekedési balesetek számát. Az elmúlt 48 órában Győr-Moson-Sopron közútjain 25 közlekedési balesethez riasztották a rendőröket, amelyek közül sajnálatos módon 7 végződött sérüléssel.
A balesetek elkerülése érdekében nagyon fontos – írják –, hogy a járművezetők tisztában legyenek az időjárásban bekövetkezett változások – meleg- és hidegfrontok – hatásaival, amelyek negatívan befolyásolhatják a vezetési képességet. Az alábbiakra hívja fel a figyelmet:
A sebesség helyes megválasztása:
A gépjármű sebességének nem megfelelő megválasztása az egyik kiemelt baleseti okok között szerepel. Hogy a közúton milyen tempóban haladhatunk – a helyszín és a jármű vonatkozásában is –
konkrétan meghatározza a KRESZ. A szabályzóban meghatározott sebességi értékek azonban csak lehetőségek, és kizárólag olyan körülmények között választhatók, ha az egyéb szabályoknak megfelelünk és szem előtt tartjuk a baleset-megelőzési szempontokat. A sebességet tehát úgy kell megválasztani, hogy alkalmazkodjunk a különböző tényezőköz – mint az út- az időjárási-, a látási- és a forgalmi viszonyok – illetve a jármű és a rakomány sajátosságaihoz.
Elsőbbségi jog – valamint a kanyarodási szabályok – megsértése:
A KRESZ az elsőbbségi joggal kapcsolatosan az alábbiak szerint rendelkezik: “Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában”.
Kérjük a járművezetőket, hogy az útkereszteződésekhez érve körültekintőbben vezessenek, a hatóság által kihelyezett „Állj! Elsőbbségadás kötelező!” és az „Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtáblákra nagyobb figyelmet fordítsanak! Közlekedjenek türelmesebben, a reggeli és délutáni csúcsidőben még fokozottabban figyeljenek egymásra! Vezetésük során igyekezzenek megérteni a másik sofőr szándékát, bosszankodás és türelmetlenség helyett legyenek előzékenyek, segítőkészek!
Ittas vagy bódult állapotban történő vezetés:
Az ittas vagy bódult vezetés kiemelt baleseti kockázati tényező. Alkohol hatására az érzékszervi észlelések összezavarodnak, tompul a látás, megnő a reakcióidő, ezzel fordított arányosságban viszont csökken a veszélyérzet, a távolság- és térérzékelés pontossága. Már egy pohár szeszes ital elfogyasztása is számít. Aki ittasan vagy bódult állapotban járművet vezet, elfogadhatatlan kockázatot vállal, és ezzel saját, illetve mások életét, testi épségét is veszélyezteti!
Követési távolság helyes megválasztása:
A követési távolság az a távolság, amit egy járműnek meg kell tartania az előtte haladó jármű mögött, hogy biztonságosan meg tudjon állni hirtelen fékezés esetén is. A KRESZ egyértelműen megfogalmazza a követési távolságot: „Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni” – figyelmeztetnek.
(Fotó: police.hu)