Érezted már úgy, hogy eltévedtél és jól jönne egy helymeghatározó eszköz, egy GPS. Nos a Holdon lévők sem lennének másként.
A meglévő holdinavigációs képességeknek jelentős korlátaik vannak a Földdel ellentétben: az űrhajók és a roverek nem tudják pontosan meghatározni a helyüket valós időben, így a belső számításokra és a Földről küldött adatokra kell támaszkodniuk.
Ezen korlátozások leküzdésére a GMV kifejlesztette a LUPIN holdinavigációs prototípust az ESA számára. A következő évtized során ez a technológia forradalmasítani fogja az űrhajósok és a járművek Hold felszínén való működését.
A LUPIN csökkenteni fogja a fedélzeti rendszerektől való jelenlegi függőséget, amelyek komplex algoritmusokat használnak a relatív helyszínek meghatározására, és ez optimalizálja a holdfelszíni kutatójárművek teljesítményét és hatékonyságát.
A holdkutatás iránti megújult érdeklődés kontextusában a holdjárók, leszállóegységek és akár az emberek Hold felszínén való jelenlétét támogató fejlett technológiák fejlesztése stratégiai prioritássá vált az űripar számára.
Ennek fényében az ESA most a Navigációs Innovációs és Támogatási Program (NAVISP) részeként hajtja végre ezt az úttörő projektet. A cél új helymeghatározó, navigációs és időzítő (PNT) technológiák tesztelése, amelyek képesek lesznek támogatni a Hold felszínének feltárását és más alkalmazásokat.
Ezek a technológiák a bolygóközi PNT jelenlegi megközelítéseit ötvözik a jövőbeli Holdkommunikációs Navigációs Rendszer (LCNS) távolságmérési jeleivel. Ezek olyan műholdjelek, amelyeket ugyanúgy fognak használni, mint a Földön a GPS-jeleket, bár ebben az esetben a műholdak a Hold körül keringenek majd.
Ez a rendszer a meghatározott érdeklődésre számot tartó területekhez is igazodik (például a Hold déli pólusához, a Hold túlsó oldalához és az állandóan árnyékolt területekhez).
Ez a fejlesztés nemcsak a pontosságot javítja, hanem gyorsabb és hatékonyabb útvonalak meghatározását is lehetővé teszi, miközben csökkenti a navigációra fordítandó számítási terhelést.
Ennek eredményeként a holdjárók sebességét nem a technikai korlátok, hanem kizárólag a holdfelszín körülményei fogják korlátozni, és ez egy új korszak kezdetét jelenti az automatizált holdkutatásban.
A spanyolországi Fuerteventura szigetén végrehajtott tesztelési kampány során a valós idejű navigációs rendszert sikeresen ellenőrizték és validálták.
Egy sor tesztet végezték, amelyek szimulálták az LCNS helymeghatározásának körülményeit és a jövőben a holdjárók által fogható pontos helymeghatározó jeleket.
Forrás: GMV
Borító: Pixabay