A szakemberek csaknem 800 járművet vizsgáltak át szeptember 15. és 19. között Budapesten, Győrben és Szegeden. Az akció célja a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem erősítése volt.
A vizsgált járművek között 456 személyautó, 296 kisteherautó, 9 nehézteherautó és 9 nyerges vontató szerepelt. A szakemberek 133 esetben találtak problémát, ebből 54 járművet műszaki vizsgára rendeltek be, mert a megengedettnél jóval több károsanyagot bocsátottak ki. 38 autó esetében a kibocsátási érték többszörösen meghaladta a határértéket.
A méréseket a műszaki vizsgálóállomásokon alkalmazott eszközökkel végezték: a benzines autóknál gázelemzőt, a dízeleknél füstölésmérőt használtak, de szemrevételezéssel is keresték a szivárgásokat és szabálytalan átalakításokat. Az ellenőrzés eredményei szerint a személyautók 80,3, a kisteherautók 86,5, a teherautók 89,7 százaléka felelt meg maradéktalanul az előírásoknak.
A rendszeres akcióknak köszönhetően hosszabb távú összehasonlításra is lehetőség nyílik. Míg a 2000-es években a dízelautók fele sem felelt meg maradéktalanul, ma már jobb arányt mutatnak, mint a benzinesek, közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Kiemelték: a járművek átlagéletkora 17 év, és a legújabb technológiák sokszor kimaradnak a mintából, így a számok nem a teljes hazai járműállományra jellemzőek. A tapasztalatok azonban egyértelműek: a leggyakoribb hibák oka a karbantartás elmaradása vagy a nem szakszerű átalakítás.
Forrás: MTI
Illusztráció: Pixabay