2020-ban összesen 9,2 millió biciklis haladt át a bécsi kerékpáros forgalomszámlálóknál. Ez az előző évhez képest 12 százalékos növekedést jelent. Az új rekord egészen biztosan a koronavírus-járvány miatt van. Az emberek a sportok felé, a szabadabb életformák felé fordultak, így evidens volt a biciklizés.
A kerékpárosok számának növekedésével ugyanakkor nehezen tart lépést az új kerékpártárolók száma, pedig Bécs évente átlagosan 2-3 ezer új bicikliparkolót létesít. Jelenleg 50.747 kerékpártároló található az osztrák fővárosban, azonban a „Platz für Wien” nevű kezdeményezés szerint további 17 ezerre lenne szükség. Sőt, ha a város tartja a STEP 2025 városfejlesztési tervben megjelölt mobilitási célszámait, akkor 2030-ra további 72 ezer kerékpárparkolót kell telepíteni.
Pedig Bécsben 2010-hez képest már így is csaknem megduplázták a biciklik számára rendelkezésre álló parkolóhelyeket. Ráadásul a Bécsi Építési Törvény 2018-as módosítása társasházak esetén lakásonként minden 30 négyzetméter hasznos alapterületre legalább egy kerékpártároló létesítését írja elő.
A támasztókeretek kihelyezése előtt a város mindig előre egyeztet a kerületek vezetőivel, akik nem mindig örülnek a fejlesztéseknek, ugyanis a kerékpártárolók létesítése álatlában egyet jelent egy gépkocsi-parkolóhely elvesztésével. Egy parkolóhelyre egyébként öt támasztókeret fér, ahova összesen tíz biciklit lehet lerakni. A „Platz für Wien” kezdeményezésnek egyébként ennek a konfliktusnak a feloldására is van javaslata: nem parkolók helyén, hanem útkereszteződések közvetlen közelében kellene létrehozni az új kerékpártárolókat. A támasztókeretek ugyanis alacsonyak és így nem lógnak be a kereszteződésbe érkező autósok látóterébe.
Kathrin Ivancsits, a Bécsi Mobilitási Ügynökség szóvivője szerint előfordul ugyan, hogy le kell szerelni egy-egy kerékpártárolót építkezés miatt, de a munkák befejezése után ezeket rendszerint vissza is helyezik.
Forrás: Schaub-Walzer