A győri Hédervári út térségében – különösen a reggeli és délutáni csúcsidőszakban – hosszú autósorok, lassú áthaladás és gyakori torlódások nehezítik a közlekedést. A városvezetés és a Győri Útkezelő Szervezet ezért átfogó vizsgálatot indított a forgalom optimalizálására, amelynek célja, hogy a közlekedés minden szereplője – autósok, gyalogosok és kerékpárosok – számára biztonságosabb és gyorsabb legyen az áthaladás.
A helyszínen tartott sajtótájékoztatón Kósa Roland alpolgármester elmondta: a városvezetés is tisztában van a problémával, amelyet számos lakossági észrevétel is megerősített. „Aki járt itt a reggeli vagy délutáni csúcsban, láthatta, hogy gyakran hosszú kocsisorok állnak a Hédervári úton. A célunk, hogy közösen megtaláljuk azokat a beavatkozási pontokat, amelyekkel csökkenthető a torlódás” – fogalmazott.
Az első lépésként a rendőrség és a városrendészet segíti a forgalomirányítást öt helyszínen, hogy kiderüljön, miként változik a közlekedés üteme, ha azt szervezetten irányítják. A tapasztalatok alapján döntenek majd a hosszú távú megoldásokról.
Máthé-Tóth Péter, a Győri Útkezelő Szervezet vezetője ismertette: az elmúlt években jelentősen megnőtt a forgalom ezen a szakaszon. „Egy átlagos iskolanapon mintegy 16 ezer személygépkocsi halad át a Hédervári úton, és ezzel együtt közel 6000 gyalogos is használja a területet. A környéken 270 méteren belül öt gyalogátkelőhely található, ami tovább lassítja az áthaladást” – mondta.
A reggeli csúcsidőszakban a nagy körforgalomnál (Rónay Jácint utcai szakasz) óránként több mint 1100 jármű halad át, miközben mintegy 500–600 gyalogos kel át a zebrán. Ez azt jelenti, hogy egyetlen nap alatt akár 3300 gyalogos is áthalad itt – ez egy kisebb település lakosságával megegyező forgalmat jelent.
A város egy közlekedéstervezésben és jelzőlámpa-programozásban jártas mérnökcsapatot bízott meg azzal, hogy mikroszimulációs szoftver segítségével elemezze a forgalmat.
A szakemberek videós, drónos és földi megfigyeléseket végeznek, forgalomszámlálást tartanak, és az adatokat egy mesterséges intelligenciát is használó európai piacvezető szoftverbe táplálják be. Az elemzés célja, hogy kiderüljön, hogyan lehetne optimalizálni a közlekedési csomópontokat, milyen átalakításokkal gyorsítható a forgalom és javítható a biztonság.
A vizsgálat 2025 december közepére készül el. Amennyiben a javasolt beavatkozások költségvetési szempontból is megvalósíthatók, a város szeretné, ha 2026-ban már megkezdődhetne a kivitelezés.
A szakemberek nem tervezik a gyalogosforgalom korlátozását, de annak szervezettebb irányítása elengedhetetlen. „Nem célunk a gyalogosokat akadályozni, viszont a biztonságos és folyamatos közlekedés érdekében valamilyen formában irányítani kell a forgalmat. Ez leginkább jelzőlámpás szabályozással oldható meg” – tette hozzá Máthé-Tóth Péter.
(Forrás, fotó: gyor.hu)