Amint a MÁVINFORM április 19-én este tájékoztatta az utazóközönséget, a Budapest-Hegyeshalom vonalon, Tatánál egy gyorsvonat harmadik kocsija két tengellyel lesodródott a vasúti pályáról. Személyi sérülés nem történt. Az eset következtében a pálya 2000 méter hosszban megrongálódott, ezért a munkálatok várhatóan több hétig is eltarthatnak. A megsérült pályaszakaszon a helyreállítás befejezéséig 60 km/h ideiglenes sebességkorlátozást vezetett be a vasúttársaság.
A balesetet okozó személykocsi egyike volt annak a 300 darab, jó műszaki állapotú, használt „halberstadti” személykocsinak, amelyeket a MÁV Zrt. 2006 februárjában a Német Vasúttól (DB) vásárolt. (Az ilyen típusú vasúti személykocsikat jelenleg is közlekedteti az eladó Német Vasút és más vasutak is.)
A vasúttársaság vezetése az eset után azonnal teljes körű és átfogó vizsgálatot rendelt el a konkrét okainak felderítése, a kerékrepedés körülményeinek és esetleges felelőseinek megállapítása, továbbá az utasok számára a legnagyobb biztonságot nyújtó megoldás biztosítása érdekében. A vizsgálatot végző csoportba a vasúttársaság független szakértőt is bevont.
A MÁV vezetése azonnali hatállyal elrendelte a 300 darab német kocsi soron kívüli, gyorsított eljárás keretében történő ultrahangos keréktárcsa-vizsgálatát is – a vizsgálatok már zajlanak és azokat legkésőbb 2010. április 30-ig be kell fejezni. 2010. május 1-jétől a személyszállításban már kizárólag csak azok a német kocsik állíthatók forgalomba, amelyek az ultrahangos vizsgálaton megfeleltek és biztonságosak.
A MÁV a műszaki vizsgálatok során már eddig is szigorú karbantartási rend szerint járt el, hiszen az érintett kocsik ultrahangos keréktárcsa-vizsgálatát a szakemberek hat hónap helyett háromhavi gyakorisággal végezték, a havonta esedékes futóművek és kopóalkatrészek vizsgálata pedig 4 hét helyett 3 hetente történt. Az utasok biztonságát szolgálja az az intézkedés is, amely az adott kocsitípusnál – a jelenleg érvényes utasításoktól eltérően – szigorúbb kocsivizsgálatot és fékpróbát rendelt el.
A szükséges intézkedések meghozatala tehát azonnali hatállyal megtörtént, a kerékrepedés pontos oka, valamint a személyi felelősség azonban csak a független vizsgálat után állapítható meg. A vizsgálatot követően a MÁV Csoport vezetése meghozza a balesettel kapcsolatos döntéseket, melyekről a közvéleményt is tájékoztatja.