Ha a tévénézőket életkor és iskolázottság alapján vizsgáljuk, akkor már szélesebb a skála: “2022. július – szeptember közötti időszakban ezúttal is a 15-29 éves korosztály tévézett a legkevesebbet – átlagosan 2 óra 11 percet, ami 9 perccel kevesebb, mint tavaly, a legintenzívebb tévénézők pedig jellemzően a 60 év felettiek, ahol egy fő naponta átlagosan 7 óra 1 percet töltött a képernyők előtt, amely 3 perces csökkenést jelent tavalyhoz képest.
Iskolázottság szempontjából az általános trendeknek megfelelően a diplomások tévénézési ideje a legalacsonyabb: 3 óra 50 perc, amely 6 perccel kevesebb, mint egy évvel korábban. Nemek tekintetében kissé csökkent a különbség: a hölgyek 5 perccel kevesebbet, a férfiak 5 perccel többet tévéztek, de így is megmaradt a nők előnye, akik 4 óra 45 percet töltöttek a képernyő előtt, míg a férfiak tévénézési ideje 4 óra 17 perc volt.”
További érdekességek a friss felmérésből:
• A hírcsatornák esetében továbbra is érezhető a háború, és az ebből adódó fokozottabb érdeklődés a hírműsorok iránt. Együttesen 8,8%-os közönségarányt mondhattak magukénak, ami 1,5 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. Napi átlagos elérésük 2,22 millió fő volt, ami alig magasabb tavalyhoz képest (2,21 millió), ugyanakkor az elért nézők naponta átlagosan 13 perccel több időt – 1 óra 34 percet – szántak a hírcsatornák műsoraira.
• A „hírek, aktuálpolitika, gazdaság” tematikába tartozó műsoroknál – a hírcsatornákhoz hasonlóan – szintén érezhető volt a háború és az ezzel kapcsolatos gazdasági, politikai események hatása: míg ezek a műsorok a szokásos trendeknek megfelelően viszonylag csekély, 2,9%-ot tettek ki a műsoridőből, addig a műsorfogyasztási időből ennek több mint négyszeresét – 12,2%-ot – szántunk a hírműsorokra, amely közel 2 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban (10,4%). A kissé könnyedebb „információ” kategória a hírekéhez hasonló arányt, 2,4%-ot képviselt a műsoridőből, míg a fogyasztásban ennek dupláját, 4,6%-át képviselte.
• A sugárzott reklámok napi átlagos száma a Covid első hullámát követően, vagyis 2020 harmadik negyedévében lényegesen kevesebb volt a korábbi évekhez képest, de egy évvel később már vissza is tért a korábbi trendekhez, sőt jelentősen meg is haladta a járvány előtti értéket. 2022. július 1 – szeptember 30. között naponta átlagosan 42 414 db reklámfilm került adásba a Nielsen által szpot szinten vizsgált csatornákon, amely mintegy 1 663 db reklámfilmmel kevesebb 2021 ugyanezen időszakához képest, ugyanakkor 5 836 db reklámmal több, mint 2 évvel korábban, a járvány első hullámának lecsengése után.
• A reklámfilmek által naponta elért nézők átlagos száma továbbra is csökkenő tendenciát mutat: 2022 harmadik negyedében 5,32 millió nézőt értek el legalább egyszer a 4 évnél idősebb, tévével rendelkező háztartásban élők körében, amely 194 ezerrel kevesebb, mint 2021-ben, és 359 ezerrel kevesebb, mint 2 évvel korábban. A teljes, össz-tévépiaci GRP értéke idén 804 ezer volt, ami 11,5 ezerrel kevesebb, mint tavaly, ugyanakkor 84 ezerrel több, mint 2 évvel korábban, a járványidőszak kezdetén.