2014. évben az M1-es autópálya megyei szakaszán bekövetkezett személysérüléses balesetek legfőbb okai a relatív gyorshajtás, elalvás, követési távolság be nem tartása volt. Kijelenthető, hogy a gyorsforgalmi út jellegéből adódóan az út kiépítettsége, minősége, a beláthatóság jónak mondható. Éppen ezért műszaki hibára, forgalomtechnikai hiányosságra vagy úthibára visszavezethető okból ritkán történik baleset. Az okok zömmel a járművezetők – mint személyi tényező – tevékenységéből adódtak. Mai napig jelentős szerepet játszik a monotonitásból adódó figyelmetlenség, és az elalvás – írja a közlemény.
Győr-Moson-Sopron megyében január 27-én két életveszélyes, január 28-án délelőtt két emberéletet követelő közlekedési baleset történt. A három balesetben összesen ketten haltak meg a helyszínen, ketten súlyos, életveszélyes, további 7 fő súlyos és 3 fő könnyű sérüléseket szenvedett.
A tragédiák körülményeit a rendőrség vizsgálja, de az elsődleges adatok alapján kiderült, hogy a két életveszélyes baleset bekövetkezésénél a relatív gyorshajtásnak és elalvásnak volt szerepe.
A halálos tragédia bekövetkezéséhez a gépkocsivezető figyelmetlensége – telefonjának szivargyújtó töltőre tétele – vezethetett.
Sokan nem is sejtik, hogy a figyelmetlenség és a fáradtság az egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázat, hatása – kimutathatóan – a szeszesitaltól befolyásolt állapottal mutat hasonlóságot. A fáradt vezető csak korlátozottan képes (vagy szélsőséges esetben teljesen képtelen) a jármű biztonságos vezetésére, hiszen az információk észlelésének, valamint a veszélyek elhárításának képessége radikálisan lecsökken.
Tovább fő baleseti ok a követési távolság be nem tartása, mivel a tapasztalatok szerint a gépjárművezetők alábecsülik, azaz nem kezelik súlyának megfelelően a követési távolság fontosságát. Magyarországon a hatályos KRESZ a biztonságos követési távolság mértékét konkrétan – azaz méterben, vagy időtartamban – nem határozza meg, hanem a 27. § (1) bekezdésében az alábbiak szerint fogalmaz: „Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennekhirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.”