Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Diploma után

Cikkünk frissítése óta eltelt 16 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Széchenyi István Egyetem Karrier és PR Irodája a Diplomás
Pályakövető Rendszer (DPR) keretében 2006 óta kérdezi meg a a
hallgatókat a végzés pillanatában, illetve 2009-ben a 2003-ban és
2006-ban végzetteket újra megkérdezte. Az eredményes oktatás és képzés
legfontosabb mércéjét, az elhelyezkedést, a munkaerőpiacon történő
sikeres helytállást tettük a középpontba – mondta el Tamándl László
PhD hallgató, az iroda vezetője.

A hazai felsőoktatásban többféle rangsor létezik, de egyikben sem
középponti elem a végzettek elhelyezkedése. A jelentkezési lap
kitöltésekor a szak mellett a másik fontos választás a felsőoktatási
intézmény. A képzés költségei – lakhatás, közlekedés, tanulmányokkal
kapcsolatos kiadások, a képzés céges kapcsolatai – mind fontosabbá
váló kérdések. A Széchenyi István Egyetem e téren is jelentős előnnyel
indul: a hazai felsőoktatásban itt a legolcsóbb a kollégium, a város
jól megközelíthető közúton és vasúton is, s a legkiterjedtebb
munkaerőpiaci háttér jellemzi a képzéseket. A diplomaszerzés más
városokhoz képest mérsékelt költségei a jó elhelyezkedési lehetőségnek
köszönhetően az egyik legvonzóbb hazai felsőoktatási központtá teszik
Győrt.

S a legfontosabb mérőszám: az egykori hallgatók több, mint 90%-a fél
éven belül elhelyezkedett. Az idei adatok alapján a 2006-ban végzettek
52%-a egy hónapon belül, további 12%-a 2 hónap alatt, majd 12,5%-a
negyedéven belül talált munkahelyet. A végzés pillanatában remélt és a
valós elhelyezkedési hely között nincs lényeges különbség: az egyetem
friss diplomása túlnyomó többsége a térségben vagy az azon kívüliek
lakóhelyükön keresnek és találnak munkát. A 3 évvel ezelőtt
záróvizsgázók harmada már a diplomavédéskor biztos munkahellyel
rendelkezett, s a visszakérdezéskor még pozitívabb lett a kép: az egy
hónapon belül elhelyezkedők aránya meghaladta az 52%-ot (bár ezt csak
a megkérdezettek 39%-a várta).

A két év végzettjei a felmérés válaszadói szerint 80%-ban saját
szakterületükön helyezkedtek el. Az előzetes felmérés szerint ez az
arány 65%-os volt, s ezt jelentősen felülmúlta a tényleges arány. A
bérre vonatkozó elvárás a válaszadók kétharmadánál a 100 és 300 ezer
forintos sávban mozgott. A beérkezett válaszok alapján a mérnöktanár
diplomával kikerülők keresnek a legjobban, majd a villamosmérnökök és
az informatikusok következnek. Az elképzelt és a realizált munkabér
gyakorlatilag minden megkérdezett esetében – felfelé – tért el.

A végzettek a munkavégzést, a személyi kompetenciát segítő elemek
közül a kommunikációs készséget értékelték a legfontosabbnak, majd a
szakmai tudás, a rugalmasság következett. Elgondolkodtató, hogy a
szakmai jártasságban való elmélyültséget biztosító plusszmunkákat –
például tudományos és művészeti diákkör, esettanulmányi verseny –
alacsonyabb pontszámot kapott. A 2006-os végzősöknél az
elhelyezkedést, a munkába állást segítő tényezők súlya megváltozott: a
munka világában eltöltött három év alatt a rugalmasság, a külföldön
folytatott tanulmányok fontossága, a személyes kapcsolatok, a
nyelvtudás felértékelődött.

A győri tanulmányok hasznosíthatóságáról a két év végzettjei
gyakorlatilag azonos módon, nagyon pozitívan vélekedtek. A válaszadók
80%-a az elengedhetetlen, a nagyon hasznos vagy a jól felhasználható
válaszokat jelölte be. Az egyetem erősségei közül a végzés idején
közölt és a jelenlegi értékítélet jelentősen eltér. Míg
friss diplomásként a szakmai ismeretek kapták a legnagyobb pontszámot,
a mostani kérdőívben a széleskörű elméleti ismeretek, s főként a
szemlélet kialakítása, az önállóságra késztetés a meghatározó
pozitívum. A szakmai továbbképzést a válaszadók 92%-a igényli,
negyedük részt venne újabb diplomát adó képzésben, s minden tizedik
válaszadó gondolkodik a doktori képzésben.

Az egyetemekre az idei évben jelentkezők július 9-ig még módosíthatják
a beadott lapok sorrendjét. Ehhez is hasznos információkat, új
motívumokat ad a győri Széchenyi István Egyetem egykori hallgatóinak
véleménye.