Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Közélet

E-orvoslás, E-páciens…jöhet vagy sem, mindegy csak legyen?

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Rengeteg bejegyzést olvashatunk a közösségi médiában egészségügyi témában. Ezek egy nagy részében a posztoló tanácsot kér, hogy adott problémával ki, melyik szakembert ajánlja. A másik nagy tábor pedig azoké, akik képtelenek bejutni egy-egy szakrendelésre, vizsgálatra vagy épp műtétre. Sokan jelezték, hogy az időpontkérés nagyon nehézkes, olykor lehetetlen, nemcsak a hosszú előjegyzés miatt, hanem azért is, mert sokszor hiába hívják a kórházat, rendelőket.

A Semmelweis Egyetem E-páciensek Magyarországon címmel 2021. októberében készített egy lakossági felmérést, melynek fókuszában az orvoslásban alkalmazható digitális megoldások álltak. Az 1500 megkérdezett 43,2%-a csak akkor használja az internetet egészségügyi témákban való tájékozódásra, ha nem tudnak, vagy nem akarnak orvossal konzultálni. Természetesen a személyes kommunikáció egy szakemberrel mindig megbízhatóbb forrás, mint egy webes felületen olvasott írás, ami kis túlzással az egyszerű fejfájásból belénk magyarázza az agydaganatot. A kutatás során megkérdezték az alanyokat, hogy használja-e vagy ha lenne rá lehetősége használná-e az internetet távkommunikációra például e-mail vagy videós konzultáció formájában. Kiderült, a válaszadók több, mint fele nyitott az online kommunikációra. A megkérdezettek csaknem 70%-a osztja vagy osztaná meg kezelőorvosával elektronikusan az egészségügyi dokumentációit. A legtöbben (több, mint 75%) az online időpontfoglalás mellett tették le voksukat.

Arra a kérdésre, hogy miért lenne jó digitális eszközöket használni egészséggel kapcsolatos ügyekben, a legnépszerűbb válasz a kényelem volt, rendkívül sokan vélik, hogy hatékonyabb lenne az ellátás és időt is sprórolhatnánk vele. Természetesen a hátrányokról is szó esett, a legtöbb válaszadót a személytelenség aggasztja, de csak viszonylag kevesen gondolják, hogy romlana az ellátás minősége. A második legtöbbet említett negatívum az online kapott egészségügyi adatok esetleges félreértése, de sokan tartanak a hibás technológia okozta kellemetlenségektől is.

Összességében azt gondolom, abban nagyjából mindenki egyetért, hogy például az időpontfoglalást megkönnyítené egy webes felület. Ha opció lenne az egészségügy bizonyos területein az online ügyintézés, Ön élne vele?

 

Forrás:Semmelweis Egyetem

Kép: Pixabay