Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Emlékmozdonyt indított a GYSEV

Cikkünk frissítése óta eltelt 10 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

 A GYSEV Zrt. által közlekedtetett emlékmozdony oldalán látható árnyszerű sziluetteket ábrázoló kép a Sopron melletti határnyitás perceit eleveníti fel, azt a pillanatot, amikor átvágták a szögesdrótot, és a menekülő keletnémet turisták értékeiket hátrahagyva, futva menekültek a szabadság felé Ausztriába.
    Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az ünnepségen kiemelte, 1989 úgy vonult be a magyar történelembe, mint egy büszkeségre okot adó időszak, azok az intézkedések pedig, amelyek az 1989-es Páneurópai Piknik eseményéhez vezettek, a magyar emberek szabadság iránti elkötelezettségének bizonyítékai. Bizonyítottuk, hogy Magyarország képes visszatérni a Szent István által kijelölt útra, képes visszatérni Európába, hogy van helyünk az európai értékközösségben – mondta. Hozzátette: a magyar emberek ragaszkodnak értékeikhez, melyek közül szavai szerint kiemelkedik az együttműködés, az egymás iránti tisztelet, a teljesítmény elismerése, az elvégzett munka megbecsülése.
    Az államtitkár beszédében méltatta a magyar és osztrák közös tulajdonban lévő vasúttársaság tevékenységét is, utalt arra, hogy a 140 éves GYSEV azokban az évtizedekben is, nehéz körülmények között rendületlenül végezte munkáját, amikor a két országot még vasfüggöny választotta el egymástól. Szavai szerint napjainkban Európában hatalmas lehetőség nyílott meg a vasúttársaságok előtt, a kormány pedig mindent meg kíván tenni annak érdekében, hogy a magyar vasutak nyertesi legyenek a következő uniós ciklusnak.
    Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója az ünnepségen úgy fogalmazott, a vasúttársaság valóban „testközelből”, mindennapi működése közben tapasztalhatta meg a vasfüggöny hatását, hiszen a Győrtől Sopronon át Ebenfurtig haladó vonalat kettészelte a vasfüggöny. Ugyan a sínpárokat nem zárták le, de olyan adminisztratív intézkedésekkel kellett megküzdeni, ami ma már szinte elképzelhetetlen – mondta.
    Emlékeztetett arra, hogy Sopronban a vasútállomáson például azért van két aluljáró, mert a nemzetközi utasforgalmat és a belföldi utasokat el kellett választani egymástól, lehetővé téve a hatóságnak a szigorú határellenőrzést.
    Firtl Mátyás, Sopron KDNP-s országgyűlési képviselője köszöntőjében azt idézte fel, hogy a határzár idején a közös magyar és osztrák vasút egy kicsit mindig is a szabadság jelképe volt, hiszen sok egykori menekült arra használta a vonatot, hogy miközben katonák őrizték az elhaladó szerelvényt, egy pillanatra viszontláthassa szeretteit, és az ablakból integethessen nekik.
    Rázó László, a vasúttársaság szóvivője az MTI-nek elmondta, az emlékmozdony a GYSEV több vonalán közlekedik majd a következő hónapokban, első útja egy InterCity szerelvényt húzva hétfőn Budapestre vezetett.

(MTI)