Hogy élheti túl egy vállalkozás a koronavírust?

csapatmunka

A koronavírus-járvány soha nem látott kihívásokat támaszt a vállalkozásokkal szemben, viszont az előrelátás, a gyors reakciókészség és a változásba vetett hit válságállóvá teheti a cégeket.

A koronavírus okozta krízis egyik pillanatról a másikra tett lakatot számos vállalkozás ajtajára, ám a piaci szereplők legtöbbje mégis az alkalmazkodás és változásmellett döntött. Mindez persze nem ilyen egyszerű, adott esetében a teljes céget át kell szervezni és alakítani a működéstől kezdve akár a termékpalettáig. Vajon hogyan lehet nyertesen kijönni egy ilyen súlyos társadalmi-gazdasági krízisből?

Mindig résen kell lenni

Ugyan tényleg nagyon gyorsan bedőlt a cateringpiac, de ennek lehetett látni az előjeleit is. Jelek pedig voltak bőven: a cégek és a vállalatok egyre inkább minimalizálták a meetingeket, illetve az azokon résztvevők létszámát. A rendezvények mérete is egyre zsugorodott, míg végül a szervezés is leállt a biztonsági szempontok miatt.

Kell egy jó csapat

Akik rögtön, és jól léptek, azok azonnal bezárták az üzletüket és elkezdik átszervezni a céget. A cateringes, vendéglátó cégek nagy része például megjelent a WOLT-on, a NetPincerGo-n, s közben, párhuzamosan néhány nap alatt a saját házhozszállítási rendszerük is elindult, saját kollégák bevonásával a futárpozíciókba. Következő lépés a rendelést megkönnyítő, futáskövető rendszerrel felépített website, ami mobilappon is elérhető lesz. Emellett egy nagyon komoly biztonsági rendszert is be kellett vezetni a higiéniára vonatkozólag: a dolgozó kesztyűben, szemüvegben, maszkban végzi a munkáját, és az éttermet folyamatosan fertőtlenítik. Az biztos, hogy ezekben az időkben a magányos harcos-üzemmód nem a leghatékonyabb működés, viszont az már bebizonyosodott Európa-szerte, hogy az ételkiszállítás járványálló szolgáltatás.

Mit érdemes tennünk, ha beüt a krach? Mutatjuk az első lépéseket!

  • A helyzetet őszintén fel kell tárni, majd ismertetni a csapattal.
  • Újra meg kell találni a közös és reálisan elérhető célt.
  • Pontosan meg kell határozni azt a pontot, amin túl a vállalkozás életben tartása irreálissá válik.
  • Minél több ötletet, elképzelést be kell gyűjteni az ismerősöktől, barátoktól, családtagoktól. Az ötletek megvalósításán fejben végig kell menni, hogy vajon működőképesek-e. Maradjunk objektívek!
  • A gyorsan változó események és üzleti környezet megkívánja, hogy a csapatok napi státuszt tartsanak, hogy pontosan kiderüljön, ki hol tart a közös cél felé vezető úton. Ehhez számos online eszköz áll rendelkezésre.
  • Át kell csoportosítani a költségeket, likviddé kell tenni a vállalkozást. Érdemes újra tárgyalni a bérleti díjakról, a közös cél elérése vagy a túlélés érdekében akár a munkabérekről is.
  • A krízisnek nem csak gazdasági, hanem emberi oldala is van. A jó vezető „nyitott ajtók” mellett dolgozik.

Forrás: hellobiznisz.hu

Rendezvényszervező, kommunikációs tanácsadó