Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Igen a költségvetési koncepcióra

Cikkünk frissítése óta eltelt 17 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A megyei önkormányzat gazdasági programjának végrehajtása érdekében 2009. évben az ú.n. ?elõre menekülés" stratégiáját választja.

A megyei közgyûlés pénteki ülésén 30 igen  szavazattal, egyhangúlag elfogadta a megyei önkormányzat 2009. évi költségvetési koncepcióját, melynek célja a következõ évre ható tényezõk számbavétele, a költségvetési rendelet összeállításánál követendõ célok, követelmények, feladatok meghatározása. A költségvetési koncepció összeállításával a megyei önkormányzat az Államháztartásról szóló, többszörösen módosított 1992. évi XXXVIII. törvényben foglaltaknak tett eleget.

A megyei önkormányzat 2009. évi költségvetési koncepcióját a hivatal szakemberei a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetésérõl szóló törvénytervezetben meghatározott rendelkezések, keretszámok, önkormányzati támogatások és hozzájárulási mértékek figyelembevételével állítottak össze, figyelembe véve az önkormányzat feladatait meghatározó jogszabályokat, továbbá a közgyûlés által korábban vállalt kötelezettségeket, áthúzódó, több évre meghatározott feladatokat.

Mivel a koncepció készítésekor az önkormányzati pénzügyi szabályozás elemei még csak tájékoztató jellegûek voltak, ezért a tervezés során sok bizonytalansági tényezõvel kellett számolni. Sõt – az elõzõ évekhez képest – ezt a bizonytalanságot tovább fokozta, hogy a kormány két törvényjavaslatot is benyújtott az Országgyûléshez, ezen túlmenõen a Pénzügyminisztérium – a Kormány kiadáscsökkentõ intézkedésihez kapcsolódóan – a költségvetési törvényjavaslat második (átdolgozott) változatához módosító indítványt nyújtott be az Országgyûlés Költségvetési-pénzügyi Számvevõszéki Bizottságához.

A pénzügyminiszter elõterjesztése alapján a központi költségvetésbõl a megyei önkormányzatot megilletõ szabályozott források összege – a törvénytervezet harmadik változata szerint – 2009. évben csökken, melynek oka a köztisztviselõk és a közalkalmazottak 13. havi illetményének megvonása.

Az elõterjesztés szerint a megyei önkormányzat 2009. évi mûködési hiányának várható összege 930 millió forint, ami kb. a 2008. évi összeggel azonos. (A 2009. évre prognosztizálható bevételek és a tárgyévre tervezett kiadások eredményeként jelentkezõ mûködési hiány összege várhatóan 300.000 E Ft. Ezt az összeget tovább növeli az elõzõ évi hitelállomány visszafizetési kötelezettsége és a ?hitelfedezetû" áthúzódó feladatok nagyságrendje, melyek együttes összege elõreláthatóan kb. 630.000 E Ft.)

Ez a hiányösszeg a költségvetési törvényjavaslat parlamenti vitája során változhat, továbbá módosulhat a 2008. évi megyei költségvetési elõirányzatok teljesítésének függvényében (illeték- és egyéb bevételek alakulása, kiadási megtakarítások következtében).

A 2009. évi megyei költségvetés összeállításánál az alábbi fõbb elveket és végrehajtási módszereket tartották szem elõtt a hivatal szakemberei:

– A megyei önkormányzat legfõbb célkitûzése 2009. évben is a kötelezõ feladatainak végrehajtása a mûködõképesség biztosítása mellett.

– Az önkormányzat és intézményei reális mértékû pénzügyi stabilitásának megõrzése érdekében minden lehetséges intézkedést meg kell tenni a takarékos gazdálkodás követelményeinek megvalósítására.

– A költségvetési hiány mértékét a hitelképesség tényezõinek figyelembevételével olyan szinten kell tartani és tervezni, amely nem veszélyezteti a következõ évek gazdálkodásának biztonságát.

– A központi támogatások alacsony mértéke miatt kiemelt figyelmet kell fordítani az uniós források és a decentralizált fejlesztési támogatások felkutatására, igénybevételére és a pályázatokhoz szükséges saját erõ biztosítására.

A megyei önkormányzat gazdasági programjának végrehajtása érdekében 2009. évben az ú.n. ?elõre menekülés" stratégiáját indokolt választani. (A megyei önkormányzat következõ év(ek)ben megvalósítandó fejlesztési feladataihoz (a már elfogadott kórházfejlesztési program és egyéb intézményi feladathoz) kapcsolódó kiadások meghaladják a saját erõbõl történõ finanszírozás lehetõségét. Az utóbbi évek szakmai- és pénzügypolitikai intézkedései különösen nehéz helyzetbe hozták a betegellátást, mivel a kórház fejlesztési feladataihoz nem biztosítottak központi fedezetet. A tervezett fejlesztések jelentõs részét EU-s pályázati pénzeszközökbõl tervezzük megvalósítani. A pályázatokhoz kapcsolódó saját rész biztosításához szükségessé válik külsõ forrás igénybevétele (kötvénykibocsátás, hitel).

Az intézmények infrastrukturális beruházásainak – külsõ források igénybevétele által történõ – ?elõre hozásával" tudjuk biztosítani az alapfeladataink jogszabályban elõírt, eddiginél lényegesen magasabb színvonalon történõ ellátását. Az említett stratégia egyrészt – mint említettük – lehetõséget nyújt arra, hogy a fejlesztések révén a megyei önkormányzat, mint nagy munkáltató foglalkoztatási lehetõségei ne szûküljenek, sõt a munkaerõ megtartó képességei viszonylagosan erõsödjenek a beruházások által indukált feladatnövekedés következtében; másrészt ezen lehetõségek bõvítésével a kivitelezési feladatokat elnyerõ vállalkozások fennmaradását és foglalkoztatási lehetõségeik esetleges növelését is elõsegíthetjük. Mindezek a célok – a megyei önkormányzat infrastrukturális vagyonának gyarapításán túl – a pénzügyi válságot követõ reálgazdasági recesszió enyhítését is szolgálják a régiónkban.

A koncepció teljes terjedelmében a www.gymsmo.hu oldalon – letölthetõ formátumban is -megtalálható.