Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Így telefonál a magyar

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A havidíjas mobilelőfizetések kerültek túlsúlyba 2014 és 2021 között mind a lakossági előfizetések, mind a hívások számában. Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság MTI-hez eljuttatott közleményéből. 

Az egy előfizetésre jutó havi átlagos percforgalom és a hívások átlagos hossza is több mint 40 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban, közel azonos hívásszám mellett. Ezzel szemben a feltöltőkártyás felhasználók 2021-ben 21 százalékkal kevesebb hívást kezdeményeztek havonta, mint 8 évvel ezelőtt.

A közlemény kitért arra is (amiben igazából semmi meglepő nincs), hogy feltehetően az ingyenes üzenettovábbítási lehetőségek elterjedése miatt, jelentősen visszaesett az indított SMS-ek átlagos havi száma. 

S hogy mi a helyzet a jó öreg vezetékes telefonnal? Ebben a szegmensben a vizsgált első két évben nőtt ugyan az előfizetések száma, majd 2017-ben, a DIGI belépésével egy egyszeri ugrást követően stagnálni, illetve enyhén csökkenni kezdett. Mostanra a hívások száma már drasztikusan visszaesett a percforgalom szolidabb csökkenése mellett.

Mindhárom típusú telefonhasználat esetén a saját hálózatba irányuló hívásforgalom a legjelentősebb, igaz, az utóbbi 8 évben ez is csökkent. Tavaly a vezetékes telefonról beszélők második legtöbb forgalmat jelentő hívásiránya a mobil hálózati, utána pedig a helyi, hálózaton kívüli, írja közleményében a médiahatóság. 

Az NMHH 2012-ben dolgozta ki az Átlagos havi költségmutatót a felhasználók tájékoztatása és a fogyasztói tudatosság fokozása érdekében. A legnagyobb mobil- és vezetékestelefon-szolgáltatók (Magyar Telekom, Yettel, Vodafone, DIGI és Invitel ) aktuálisan előfizethető díjcsomagjait alapul vevő mutatót a hatóság honlapján havi frissítéssel publikálják.