Kismértékben, de hosszú idő után először tapasztaltak csökkenést a betegjogi panaszok számában tavaly, amikor csaknem 23 ezren fordultak az Integrált Jogvédelmi Szolgálathoz (IJSZ) országszerte. A legkritikusabb 2021, a járvány második éve volt; ekkor több mint 24 ezer esetet rögzítettek.
Legtöbb esetben a panaszok a háziorvosok és házi gyermekorvosok elérhetőségére vonatkoztak. Főként azt kifogásolták, hogy a legtöbb esetben kizárólag csak a rendelési időben és számos esetben csak telefonon lehetett kapcsolatba kerülni az egészségügyi személyzettel, az orvosokkal, sokszor azonban ez is lehetetlen küldetésnek bizonyul.
Maradt a telemedicina, szinte lehetetlen időpontot kérni
Az esetek mintegy 60 százalékában az egészségügyi alapellátáshoz való jogukkal nem tudtak élni az érintettek, amiben a járványidőszak utóhatása játszik szerepet. Az egészségügyi intézmények egy részében tovább élt a pandémia alatt kialakított új eljárásrend, az úgynevezett telemedicina alkalmazása, írja a Világgazdaság.
Visszatérő probléma, hogy nehézkes vagy egyesek számára szinte lehetetlen időpontot kérni az egészségügyi intézményekbe, szakorvosi vizsgálatokra és kezelésekre. Erre személyesen csak korlátozottan van lehetőség, ezért minden szolgáltatónak lehetővé kellene tennie a különböző elektronikus csatornákon és kibővített telefonos ügyintézési kapacitás révén is az egyszerű bejelentkezési lehetőséget, áll az IJSZ szakmai anyagában.
Kifogásolták az egészségügyi dolozók hangnemét, modorát is
Romlott a helyzet az emberi méltósághoz való jog megsértésével kapcsolatban, a bejelentések a betegellátás minden szintjén meglenetek. Tavaly a panaszok 12 százaléka, az előző évben a 10 százaléka vonatkozott erre, az esetek egy részében kizárólag emiatt fordultak a jogvédőkhöz a betegek. A páciensek leginkább az egészségügyi dolgozók hangnemét, stílusát, modorát, bizonyos esetekben a megengedhetetlen kifejezések használatát, a megemelt hangot sérelmezik, részletezi a portál.
Többen jelzik azt is, hogy a cselekvőképtelen fekvőbetegekről pedig nem, vagy csak alig jutnak kellő információhoz. A mentők és a betegszállítók munkája miatt viszont elenyészően kevés a bejelentés.
A magánegészségüggyel kapcsolatban is érkeznek panaszok
Tavaly megemelkedett a magánegészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok száma. Ezek jelentős része a fogászatokat, nőgyógyászatokat és optikákat érintette, valamint a gyógyászati segédeszközök gyártásával, illetve azok minőségével kapcsolatban merült fel. A legtöbb szolgáltató ugyanakkor részben vagy egészben visszafizetési hajlandóságot mutatott az elmaradt szolgáltatás, ügyintézés ellentételeként, amire hajlott a panaszosok többsége is. Ők elsősorban a szolgáltatásért kifizetett összeget szerették volna visszakapni, vagyis békés úton rendezték volna az őket ért sérelmeket.
Erősödő jogtudatosság
Az összefoglaló megállapítja azt is, hogy erősödött a jogtudatosság az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevők körében, és a panaszok nagy többségét a békés és megoldáskereső folyamatoknak köszönhetően gyorsan le tudták zárni.
Eredményesen működik az Integrált Jogvédelmi szolgálat zöldszáma (+36 80 620 055) is, ahol telefonon tudnak tájékoztatást nyújtani. Tavaly 1621 esetben hívták a központot.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: Pexels