Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Közélet

Így változtak a betegjogi panaszok a Covid után

Cikkünk frissítése óta eltelt 9 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Kismértékben, de hosszú idő után először tapasztaltak csökkenést a betegjogi panaszok számában tavaly, amikor csaknem 23 ezren fordultak az Integrált Jogvédelmi Szolgálathoz (IJSZ) országszerte. A legkritikusabb 2021, a járvány második éve volt; ekkor több mint 24 ezer esetet rögzítettek.

Legtöbb esetben a panaszok a háziorvosok és házi gyermekorvosok elérhetőségére vonatkoztak. Főként azt kifogásolták, hogy a legtöbb esetben kizárólag csak a rendelési időben és számos esetben csak telefonon lehetett kapcsolatba kerülni az egészségügyi személyzettel, az orvosokkal, sokszor azonban ez is lehetetlen küldetésnek bizonyul. 

Maradt a telemedicina, szinte lehetetlen időpontot kérni

Az esetek mintegy 60 százalékában az egészségügyi alapellátáshoz való jogukkal nem tudtak élni az érintettek, amiben a járványidőszak utóhatása játszik szerepet. Az egészségügyi intézmények egy részében tovább élt a pandémia alatt kialakított új eljárásrend, az úgynevezett telemedicina alkalmazása, írja a Világgazdaság

Visszatérő probléma, hogy nehézkes vagy egyesek számára szinte lehetetlen időpontot kérni az egészségügyi intézményekbe, szakorvosi vizsgálatokra és kezelésekre. Erre személyesen csak korlátozottan van lehetőség, ezért minden szolgáltatónak lehetővé kellene tennie a különböző elektronikus csatornákon és kibővített telefonos ügyintézési kapacitás révén is az egyszerű bejelentkezési lehetőséget, áll az IJSZ szakmai anyagában. 

Kifogásolták az egészségügyi dolozók hangnemét, modorát is

Romlott a helyzet az emberi méltósághoz való jog megsértésével kapcsolatban, a bejelentések a betegellátás minden szintjén meglenetek. Tavaly a panaszok 12 százaléka, az előző évben a 10 százaléka vonatkozott erre, az esetek egy részében kizárólag emiatt fordultak a jogvédőkhöz a betegek. A páciensek leginkább az egészségügyi dolgozók hangnemét, stílusát, modorát, bizonyos esetekben a megengedhetetlen kifejezések használatát, a megemelt hangot sérelmezik, részletezi a portál. 

Többen jelzik azt is, hogy a cselekvőképtelen fekvőbetegekről pedig nem, vagy csak alig jutnak kellő információhoz. A mentők és a betegszállítók munkája miatt viszont elenyészően kevés a bejelentés.

A magánegészségüggyel kapcsolatban is érkeznek panaszok

Tavaly megemelkedett a magánegészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok száma. Ezek jelentős része a fogászatokat, nőgyógyászatokat és optikákat érintette, valamint a gyógyászati segédeszközök gyártásával, illetve azok minőségével kapcsolatban merült fel. A legtöbb szolgáltató ugyanakkor részben vagy egészben visszafizetési hajlandóságot mutatott az elmaradt szolgáltatás, ügyintézés ellentételeként, amire hajlott a panaszosok többsége is. Ők elsősorban a szolgáltatásért kifizetett összeget szerették volna visszakapni, vagyis békés úton rendezték volna az őket ért sérelmeket.

Erősödő jogtudatosság

Az összefoglaló megállapítja azt is, hogy erősödött a jogtudatosság az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevők körében, és a panaszok nagy többségét a békés és megoldáskereső folyamatoknak köszönhetően gyorsan le tudták zárni.

Eredményesen működik az Integrált Jogvédelmi szolgálat zöldszáma (+36 80 620 055) is, ahol telefonon tudnak tájékoztatást nyújtani. Tavaly 1621 esetben hívták a központot. 

Forrás: Világgazdaság
Fotó: Pexels