Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Ismét Széchenyi Futam

Cikkünk frissítése óta eltelt 14 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

2006 áprilisában a Széchenyi István Egyetem maroknyi hallgatója egyedülálló rendezvény szervezésébe fogott. Felismerve a tudományos műhelyek adta lehetőségeket, illetve azt a jelentős potenciált, amelynek egyedüli letéteményesei korunk mérnökhallgatói, olyan megmérettetést akartak megvalósítani, amely kézzel fogható, összemérhető tervezői és kivitelezői eredményeken alapul, megmozgatja és felrázza a szunnyadó innovatív hajlamot minden arra fogékony hallgatóban. Győr és a Széchenyi Egyetem adottságai, a fiatalok körében komoly érdeklődésre számot tartó műszaki iparág, valamint korunk égető környezeti problémáinak figyelembevételével alakult ki a koncepció: olyan közlekedési eszközök tervezése és építése volt a cél, amelyek kizárólag alternatív, környezetbarát meghajtással üzemelnek. A látványos és szakmailag is tartalmas versenyre az ország bármely egyeteme és főiskolája nevezhetett résztvevőket. Az első Széchenyi Futamon, 2006. április 26-án hét csapat állt rajthoz. A díjazás összértéke meghaladta a félmillió forintot, amelyet változatos különdíjak egészítettek ki.

A pozitív visszhangok és építő észrevételek, kritikák, valamint az igencsak jelentős szakmai- és sajtóérdeklődés alapján nyilvánvalóvá vált, hogy a kezdeményezés nem csupán életképes, hanem további lehetőségek rejlenek benne. A 2007-es, második futam mind a rajthoz állók számában, mind a díjazás mértékében megduplázta az előző évit. A harmadik verseny szabályzata, értékelési szisztémája és kategóriarendszere az FIA szabályaival egybevetve további differenciálásra és pontosításra került. A folyamatos technikai fejlődés ösztönzése mellett az előző évben meghatározott újabb célkitűzés megvalósítása felé is nagy lépést tettünk: több középiskolás csapat is rajthoz állt, ezzel az alternatív szemléletmód, a környezettudatosság felé közelítettük a mérnökhallgatók bázisát képező fiatalabb célcsoportot. A 2009 tavaszán rendezett negyedik Széchenyi Futamon tovább színesedett a jelentkezők mezőnye: immár motorok is indultak a versenyen, a harminc jármű között a napelemes kerékpártól a nitrogénhajtású négykerekűn át az átalakított szériaautókig számos különlegességgel találkozhattak az érdeklődők. A folyamatos fejlődést jól mutatja, hogy a három napos eseményt egyre több szakmai program – járműbemutató, tesztvezetés – kísérte.

Az elmúlt négy évben összesen 5 millió forinttal díjazták a járműépítőket. A történet itt nem ért véget, hiszen 2010. április 23-től 25-ig újabb Széchenyi Futamra kerül sor. Győrben, új helyszínen mérkőzhetnek meg ismét egymással a jövőbe mutató, környezetkímélő technológiával működő járművek. A versenyre 2010. február 1-ig nevezhettek a csapatok.

59 csapat adta le a nevezését az V. Széchenyi Futamra. Az előző évek tapasztalatai alapján néhány jármű nem készül el a verseny időpontjáig, ezért kb. 55 autót várnak a rendezvényre.