A Véda rendszer fix elemeinek áprilisi élesítése óta minden hónapban javultak a statisztikai mutatók. Az első fél év baleseti adatait elemezve kiderül, áprilisban, májusban és júniusban is kevesebben vesztették életüket az ország közútjain, mint 2015 azonos időszakában. Idén június 30-ig 258-an haltak meg közlekedési balesetben, 36-tal kevesebben, mint tavaly.
– A negyedév adatait figyelembe véve kijelenthető, itt már nemcsak egy-két szerencsés kimenetelű hónapról, hanem javuló tendenciáról beszélhetünk – mondta Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. – Három hónap elég hosszú idő ahhoz, hogy az év végét illetően is becslésekbe merjek bocsátkozni. Véleményem szerint jó esély van arra, hogy 2013 után újra 600 alá csökkenjen a halálos áldozatok száma. Természetesen szeretnénk, ha még ennél lényegesen kevesebb lenne, de ez azért fontos és jó hír, mert az elmúlt két évben romlott Magyarországon a közlekedésbiztonsági helyzet, több ember halt meg az utakon, mint a korábbi esztendőkben. A javuló tendencia a fixen kihelyezett, úgynevezett szupertraffipaxok április eleji élesítése óta figyelhető meg, ami a járművezetői szokásokat illetően kedvező változást hozott. A rendszer bevezetését óriási érdeklődés övezte, közbeszéd tárgyát képezi még ma is, és rögzült az emberek tudatában, hogy jobban oda kell figyelniük a közlekedési szabályokra. Ez mindenképpen bizalomra ad okot.
Noha a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma nőtt az első fél évben az előző esztendő azonos időszakához képest, elmondható, hogy a tragikus végkimenetelű balesetek mellett a súlyos sérüléssel járó közúti balesetek száma is csökkent. Ez betudható annak is, hogy az automatikusan működő komplex közúti ellenőrző rendszer miatt az emberek jobban odafigyelnek a sebességkorlátozásra és a biztonsági öv használatára.
A személyi sérüléses közúti balesetek okozói tekintetében nincs jelentős változás a korábbi évekhez képest: a legtöbb baleset még mindig a személygépkocsi- és a teherautó-vezetők gondatlanságából következik be. Ennek legfőbb okai a gyorshajtás, az elsőbbségadás elmulasztása és a szabálytalan irányváltoztatás, kanyarodás.
– Az elmúlt hónapokban a halálos kimenetelű balesetek egy része a főúthálózatról áttolódott az alsóbbrendű utakra – folytatta a főosztályvezető. – Gyakorlatilag azt lehet mondani, az országos közúthálózaton, ahol a fixen kihelyezett Véda rendszer is üzemel, a közlekedésbiztonsági helyzet stabil. Az alsóbbrendű utakon történnek mostanában a súlyos balesetek. Ebből következően ezeknek az utaknak az ellenőrzését kell előtérbe helyeznie a rendőrségnek az állomány egy részének átcsoportosításával és a változtatható helyű Véda-eszközök használatával.
(police.hu)