A koronavírus szinte minden cég számítását keresztül húzta. Így volt ez a Matusz-Vaddal is, de ők még időben léptek, így túl tudják élni ezt a válságos helyzetet.
Matusz Balázs 26 évvel ezelőtt indította el a Matusz-Vadat, amely lassan húszmilliárd forint forgalmú cég lesz, ha minden jól megy. Mivel a cég kifejezetten a vendéglátás ellátására szakosodott nagykereskedelmi vállalkozás, így elsőként szembesültek a koronavírus hatásaival.
Békeidőben a Matusz-Vad látja el a balatoni halsütödéket argentin hekkel és a szilvásváradi pisztrángbüféket török pisztránggal – és még vagy hatezer vendéglátóhelyet fagyasztott és friss húsokkal, mirelit zöldségekkel.
Szinte az olaszországi aggasztó hírek megjelenésével egy időben megjöttek az első lemondások a szállodaiparból, emiatt egy hét alatt 10 százalékkal esett a forgalmuk. A következő lépés az volt, amikor bevezették a nyitvatartási korlátozást, ez három nap alatt további 50 százalékkal csökkentette a forgalmukat, majd amikor megszületett a döntés, hogy csak elvitelre dolgozhatnak a vendéglősök, további 20 százalékot zuhantak egyik napról a másikra. Összesen 80 százalékot veszítettek volumenben három hét leforgása alatt.
Azonnal reagáltak és saját fejlesztői csapatuk segítségével felismerték, hogy gyorsan nyitni kell a lakosság felé. Egy hét alatt átszabták a webáruházukat úgy, hogy a lakosság részére is elérhető legyen.
Rengeteg az importtermék, emiatt az euró elszabadulásakor kénytelenek voltak árat emelni, de ezen felül nem emeltek, sőt, egyedi kedvezményeket is adnak.
A minimális rendelési összeg bruttó 30 ezer forint. A krízis idején ingyen szállítanak ki minden rendelést, ez egyfajta társadalmi szerepvállalás részükről, és ameddig a készleteik engedik, ajándék maszkot is adnak minden megrendelőnek.
Csak a weben hirdetnek, ugyanis azt vallják, hogy az információkkal együtt, egy kattintásra legyenek a vásárlástól. Nemrégiben bevezetésre került egy mesterségesintelligencia alapon működő hírlevélküldő rendszer, ennek segítségével is kommunikálnak a partnerekkel.
A válságcsomaggal együtt tettek intézkedéseket a megtakarítás és a forgalomnövekedés felé. A lakossági webáruház elindítása mellett egyből felkeresték az élelmiszerboltokat és henteseket, és alapítottak egy kereskedelmi ellátó ágazatot a cégen belül.
Mivel az emberek kevesebbet mennek boltba és nem járnak étterembe, erős túlkínálat lett a piacon. Az ólakban ott maradtak a vágás érett állatok, nincs aki felvásárolná őket, az ágazat minden pontján feszít a keresletcsökkenés.
Egyre több étterem kezdi meg a házhoz szállítást. Az emberek megunták a családi kosztot, mindenki változatosságra vágyik, akinek ez korábban a hétköznapok része volt. Szépen fejlődik a lakossági értékesítés is, az emberek bátran mernek rendelni és nagy sok pozitív visszajelzést kapnak.A Matusz-Vad korábban a vendéglátásnak, profi séfeknek volt a beszállítója, így ez a minőség, amit a lakosság elér, nagyon tetszik az ügyfeleknek. A héten el fog indulni a weben a hitelkártyás előlegfizetés is, így még gördülékenyebb lesz a folyamat.
A vendéglátás által okozott forgalomvesztést egyelőre semmi nem tudja pótolni. A felsorolt intézkedésekkel sikerült 40 százalékra sikerült visszatornászniunk a forgalmukat.
Ez azt is jelenti, hogy sikerült megtartani a munkavállalóik 80 százalékát.
Ausztria két héttel van előttünk a járványban, és már a hónap közepétől nyitják az üzleteket, május közepétől meg a vendéglátást is fokozatosan kezdik engedni működni. A Matusz-Vad is bízik benne, hogy Magyarországon is sikerül a gyors nyitás, mondjuk június legelején, akkor az itthon maradó honfitársaink, akik eddig külföldre vitték a nyaralásra szánt megtakarításaikat, hazánkban költik el a pénzüket, és akkor újból lesz reménye a vendéglátásnak.
Forrás: Forbes