Cikkünk frissítése óta eltelt 13 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.
A jelenlegi erdei iskola létrehozásának kezdeteit a rendszerváltás idejére tehetjük. Mivel a
Bencés Gimnázium csoportban érkező vendégei számára nem állt rendelkezésre a főapátság
épületegyüttesében megfelelő szálláslehetőség, az iskola akkori vezetése a megüresedő tápi
plébánia e célra történő hasznosításának engedélyezését kérte a rendi elöljáróktól.
Az épületegyüttes a régi egyházi hagyományoknak megfelelően az államosítást megelőzően
részben önellátó volt, meglehetősen nagy udvarral és gazdasági épületekkel rendelkezett. Ezek
közül a kilencvenes évekre épület állaga leromlott, többségüket el kellett bontani. Ezzel a
bontással az államosítás következtében igencsak lecsökkent méretű udvar ismét használható
méretűvé vált, s egyben alkalmassá a vendégek szabadban történő hasznos időtöltésére:
sportolásra, szalonnasütésre, nagyobb összejövetelek tartására. A korábban pusztán szállást
biztosító helyszínen ettől kezdve szervezett programokon is részt vehettek az ide látogatók.
Az iskola kapcsolatainak bővülésével, a rendszerváltást követően megújuló vallási turizmus
fellendülésével, a zöldturizmus elindulásával már az épület átvételekor számolt az iskola
vezetése, így a regula szellemében nem zárkózott el a külsős vendégek fogadásától sem,
miközben az iskola diákjai és a testvériskoláiból Pannonhalmára látogató csoportok is mind
szívesebben keresték fel akár csak pár napra vagy egy hosszú hétvégére a tápi plébánia egyre
komfortosabbá váló épületét.
Évente 10–12 csoport tölt el több–kevesebb napot az épületben, amelynek vonzerejét nagyban
növelték a Kulcsosházzá valamint az Erdei Iskolává történő minősítés hozta többletlehetőségek
és a színes programok gazdag választéka.
Az Erdei Iskola épülete a jelen állapotában felújításra szorul. Ennek oka az épület kora,
valamint hogy az átvétel előtt nem lakták folyamatosan, így műszakilag leromlott.
Az épület jelenleg elrendezésében és berendezésében sem tudja kielégíteni az ide látogató
csoportok igényeit. A plébániaépület átvételét követően ugyan történtek felújítási és
modernizációs munkálatok, ám ezek nem egy rendszert képező gondolatspirál mentén
készültek, hanem épp az adott pillanat pénzügyi erőforrásainak és szükségleteinek fontossági
sorrendje alapján.
Az épület berendezési tárgyai (emeletes ágyak, matracok, székek stb.) 90%-ban a Gimnázium
használaton kívüli bútoraiból adódnak. Ezek az épületbe történő behelyezésükkor – tehát
mintegy 15 esztendeje – még megfelelő állapotúak, használhatóak voltak, mára viszont
állapotuk leromlott, kivétel nélkül cserére szorulnak.
Az épület kihasználhatóságát, a potenciálisan fogadható csoportok diverzifikáltságát csökkenti
és a Gimnázium kimondott és preferált szempontjaival ellentétes, hogy az épület nem
akadálymentesített. Megközelíteni csak lépcsőn keresztül lehet, s noha a belső ajtók a régi
korok építészeti szokásainak megfelelően elég tágasak lennének kerekes székes
közlekedéshez, nincs a házban mozgáskorlátozottak számára kialakított vizesblokk. Ugyancsak
nagy hiányosság és a komfortérzetet, egyúttal az Erdei Iskola vonzerejét csökkentő tényező,
hogy fűtése lokális: termenként van cserépkályha, illetve kandalló, ami egyrészt bár
hangulatos sok helyet vesz el a hasznos térből, állandó felügyeletet és munkát igényel,
másrészt a téli időszakban az állandó fűtés hiánya miatt a falak kihűlését okozza, aminek
folytán jelentős többletköltséggel lehet csak az épületet használható klímájúra felfűteni egy
csoport érkezése előtt.
Fontos problémája a jelen épületnek, hogy nincsen benne kellő méretű és számú foglalkoztató
terem. Az ide látogató csoportok létszámát behatárolja, hogy nem tudnak kényelmesen leülni
egy bizonyos létszám felett, s ha a leültetés még meg is valósítható, a foglalkoztató folytonos
átrendezést igényel a különböző programok, foglalkozások igényei szerint.
Szintén hiányzik a fedett, de oldalról nyitott tér, ami csapadékos időjárás esetén a programok
változatosságát biztosíthatná, egyben a különböző tárolási funkciókat (tűzifa, eszközök,
kerékpártároló) elláthatná.
Az épület felújítása során alapvetően ezeket a problémákat szeretnénk orvosolni. Koncepció
alapján készítjük a terveket, amely az egyes funkciókat logikus sorrendben, logikus fizikai
elhelyezkedéssel, blokkokban kezeli, így az egyes tevékenységek párhuzamos végzése nem
zavarja majd egymást. A jelenlegi hálószobákat egy blokkba rendezzük. Új, modern,
kényelmes, de funkcionális bútorokkal rendezzük be őket, amely a csapadékos időjárás esetén
is kényelmes időtöltést biztosít az épületet használó csoportoknak.
Égető szükséglet az épület akadálymentesítésének elvégzése, aminek segítségével az
intézmény megnyithatja kapuit a fogyatékkal élők, illetve az integrált nevelést megvalósító
intézményekből érkező diákok előtt is. Az elkészült és benyújtott tervek alapján az épület
megközelítése kerekesszékkel közlekedők számára is megoldottá válik, akadálymentesített mosdó és mellékhelyiség kerül kialakításra és a nyílászárók cseréje is az akadálymentesítés feltételeinek megfelelően történik.
Az erdei iskolai oktatással kapcsolatos igények változása szükségessé tette az épület
beosztásának újragondolását és felülvizsgálatát. Ennek megfelelően tágas, világos,
funkcionális foglalkoztató kerül kialakításra, valamint hozzá kapcsolódóan egy fedett, oldalról
nyitott terasz, amely a foglalkozások variálhatóságát és párhuzamos végzését teszi lehetővé.
Kialakításra kerül továbbá egy fedett, oldalról nyitott pinceszint, ami elsősorban különböző
erdei iskolai programok, közösségi foglalkozások számára jelent majd helyszínt, ugyanakkor
bizonyos részben az eszközök, kerékpárok tárolására is szolgál.
Új teakonyhát is tervezünk, amely az apátság konyhájának felügyelete alatt az érkező
csoportok hidegétkezési igényeit is ki tudja szolgálni.
A csapadékvíz elvezetés és az ereszcsatorna-rendszer is kiépítésre, felújításra kerül.
A projekt szerves részét képezi az erdei iskolai oktatás színvonalának emelése, a képzési
kínálat bővítése, az oktatók továbbképzése és ehhez kapcsolódva a képzések eszközigényének
kielégítése, az erdei iskola jelenlegi eszközparkjának bővítése.
NEKED AJÁNLJUK
Javítani kell a villanykábelt
Az elmúlt időszakban többször jeleztek közvilágítási hibát a Köztelek utcából, ezért bejárást kezdeményeztem a probléma megoldására az Úkezelő Szervezet, és az E-ON szakembereivel –...