A START-kártya igényléshez szükséges ‘T34START adatlap kitöltési útmutatója részletesen ismerteti a jogosultság szabályait, de sokan kérnek szóban is felvilágosítást a kiváltás lehetőségéről, feltételeiről. A tapasztalatok alapján az előzetes tájékoztató munka eredményes, a kiadott kártyák számához képest a jogosultság hiánya miatt elutasított kártyaigénylések száma a nyugat-dunántúli régióban sem jelentős: 2011. július 29-ig mindössze 137 esetben került elutasításra START, 36 esetben START PLUSZ, 13 esetben pedig START EXTRA kártya kiváltására irányuló kérelem. A kiadott kártyák darabszámai a munkaerőpiac változásairól is visszajelzést adnak, a START-kártyák igénylése például az iskolaévek lezárását, valamint a diplomaosztókat követően emelkedik meg jelentősen.
A kártyák kiváltásának közös, alapvető feltétele, hogy a kártya kiadását kérő álláskereső magánszemély az igénylés időpontjában nem állhat foglalkoztatási jogviszonyban, az igényléshez használt ‘T34START adatlapot még a munkába állását megelőzően kell benyújtania a NAV részére. A kártyákkal igénybe vehető járulékkedvezmény ugyanis csak abban az esetben illeti meg a munkaadót, ha a kártya a munkába lépést megelőző napon már érvényes. Fontos tudni, hogy az érvényesség kezdete az igénylés benyújtásának napja (postai úton küldött adatlap esetén ez a postára adás napja). A 11T34START adatlap térítésmentesen beszerezhető a NAV ügyfélszolgálatain és benyújtható személyesen vagy postai úton, továbbá elektronikus változata letölthető a NAV honlapjáról. Az adatlap elektronikus úton is benyújtható az ügyfélkapun keresztül, azonban csak abban az esetben, ha az igénylő már rendelkezik adóazonosító jellel. Amennyiben még nincs adóazonosító jele, START-kártyája mellett adóigazolvány is kiállításra kerül részére.
A kártyák az igényléstől számított két évig érvényesek, nevezett szabály alól azonban vannak kivételek. A felsőfokú végzettségű pályakezdő fiatalok START-kártyája mindössze egy évig érvényes, míg a START PLUSZ és START EXTRA kártyák érvényességi ideje legfeljebb az öregségi nyugdíjkorhatár elérésének időpontjáig tarthat. Cserekártya a kártya elvesztése, megrongálódása esetén 2.200 Ft igazgatási szolgáltatási díj befizetése mellett, névváltozás esetén pedig díjmentesen igényelhető.
A járulékkedvezmény érvényesítéséhez a foglalkoztatottnak át kell adnia kártyáját a munkáltatónak, aki köteles megőrizni azt a kedvezménnyel érintett foglalkoztatás időtartama alatt. Amennyiben a munkavállaló több foglalkoztatási jogviszonyban áll, a kedvezmény érvényesítésére az a foglalkoztató jogosult, akinek a kártyát leadta a munkavállaló. A kártyák közül a START-kártya csak egy alakalommal váltható ki, a START PLUSZ és a START EXTRA azonban többször is igényelhető, amennyiben a jogosultsági feltételek teljesülnek.
A START PLUSZ és a START EXTRA kártya a hatályos törvényi rendelkezések alapján 2011. december 31-ig igényelhető, így a munkaadót legfeljebb 2013. december 31-ig illeti meg a járulékkedvezmény.
A START-kártyákról, az igénylés részletes szabályairól, feltételeiről további információk találhatók a www.nav.gov.hu oldalon, valamint általános tájékoztatás kérhető személyesen az adóigazgatóságok ügyfélszolgálatain és az adóhatóság telefonos tájékoztatási vonalán (40/42-42-42).
NAV Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága