Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

 

Mindenki szeretne mielőbb hozzájutni álmai motorkerékpárjához, ám a rendkívül magas árak és a kínálat szűkössége gyakran megnehezíti, hogy azonnal megvalósítsuk az elképzeléseinket. Mit tehetünk hát, hogy a lehető legtöbbet és a legjobbat kapjuk a pénzünkért a motorkerékpár-piacon? Melyik évszakban érdemes motort venni? 

Autót bátran használhatunk egész évben anélkül, hogy aggódnunk kellene a változó időjárási viszonyok és az ebből fakadó nehézségek miatt. Ugyanez azonban nem igaz a motorkerékpárokra – télen ugyanis ezek a járművek a világ nagy részén pihennek. A vásárlóknak ezt az időszakot kell kihasználniuk, ugyanis a szezonon kívül meghirdetett motorkerékpárok általában olcsóbbak.
Egy használt motorkerékpár átlagára októbertől februárig a legalacsonyabb. A motorkerékpár-árak ezzel szemben március elején elkezdenek emelkedni, és májusra elérik a csúcsot.

A motorkerékpár-gyártók az elmúlt néhány évben ugyanazokkal a problémákkal szembesültek, mint a személygépkocsikat előállító vállalatok. Az ellátási láncot érintő nehézségek, valamint az alkatrészhiányok megemelték az árakat és megnövelték a szállítási időt. Van azonban egy másik érv is amellett, hogy miért érdemes használt járművet vásárolni – túl azon, hogy eleve pénzt takaríthatunk meg, elkerülhető a járművek drasztikus értékcsökkenése is.
A járműtörténeti platformon ellenőrzött motorkerékpárok átlagos életkora 10,7 év. Ebből arra is következtethetünk, hogy azok, akik először vásárolnak motort, inkább használt járművet választanak egy vadonatúj helyett.
Egyes tanulmányok szerint a motorkerékpárok értékcsökkenése az utakon megtett első néhány évben következik be. A későbbiekben az amortizáció mértéke fokozatosan csökken. Így ha használt motort vásárol, pár évvel később lényegesen kisebb veszteséggel értékesítheti majd a járművet.

Az új motorok esetében annak is nagyobb a valószínűsége, hogy gyártási vagy tervezési hibák merülnek fel – a régebbi, már használt motoroknál ezek a problémák jellemzően már megoldódtak (de legalábbis ismertek a tulajdonos előtt).
Bár egy használt motorkerékpár vásárlása remek megtakarítási lehetőség, természetesen jelentős kockázattal is jár.
A motorkerékpár-történeti jelentések adatai alapján a platformon ellenőrzött motorkerékpárok 50,38%-ánál derülnek ki balesetre utaló sérülések. A kárrekordot a Yamaha motorkerékpárok tartják, míg a legmagasabb becsült javítási költség, átlagosan 9315 euró, a Triumph motorkerékpárokra jellemző.
Az ellenőrzött motorok 16,7%-a hamisított futásteljesítménnyel van forgalomban. Ha megnézzük a használt motorkerékpár-hirdetéseket az interneten, azt látjuk, hogy a legtöbbjük esetében a futott kilométer 10 000-20 000 között van. A valóságban azonban a járművek által ténylegesen megtett távolság ennek tízszerese is lehet. Jelentős futásteljesítményű motorkerékpárt vezetni viszont kifejezetten veszélyes.
A vásárlóknak egyrészt biztonsági okok miatt kerülniük kell a sérült motorkerékpárokat – egy motor esetében egy egyszerű mechanikai meghibásodás is súlyos sérülést okozhat. Másrészt, ha Ön felhívja az eladó figyelmét azokra a problémákra, melyek a hirdetésből kimaradtak, lehetősége adódik jelentősen alkudni a meghirdetett árból.
A kinézett motor történetének feltárásán túl mindenképpen javasolt még vásárlás előtt elvinni a járművet műszaki ellenőrzésre is.

Forrás: Car Vertical