Kezdőlap NYUGAT Nyugat - Gazdaság

Modern közlekedés, „zöld” könyvtár, bővülő ipari park

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Márciusban három kormánydöntés is született a Modern Városok Program keretében.

A fejlesztésekről Schmidt Csaba polgármester, Bencsik János országgyűlési képviselő és Dr. Hidas János, a T-Szol Zrt. igazgatóságának elnöke számolt be a Városházán.

45 új, alacsonypadlós busz

A legnagyobb volumenű beruházásnak köszönhetően hamarosan modern, alacsonypadlós autóbuszok járhatják Tatabánya útjait. A Kormány által a városnak megítélt több mint 5,5 milliárd forintból megújulhat ugyanis a helyi közösségi közlekedés. A támogatásból nem csupán a teljes autóbuszpark megújítására nyílik lehetőség, de a legmodernebb informatikai megoldásokat is magába foglaló forgalomszervezési és utastájékoztatási rendszer kialakítására, valamint egy rugalmas, az ipari parkban dolgozók igényit is kiszolgáló menetrend megalkotására is.

Dr. Hidas János elmondta, Tatabánya Közgyűlése 2015. decemberi ülésén döntött arról, hogy saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést azért, hogy a tatabányaiak számára olyan korszerű, magas színvonalú, rugalmas és a fenntarthatósági, környezetvédelmi szempontoknak is megfelelő tömegközlekedési szolgáltatást hozzon létre, amely gazdaságilag is megtérül.

tbanya02

Tatabánya közlekedését a sajátos földrajzi elhelyezkedése alapvetően befolyásolja. A megyeszékhely mintegy 11 kilométer hosszan és viszonylag keskeny szélességben terül el, s az egyes városrészek elkülönülésével meglehetősen tagolt. A közösségi közlekedés szervezése szempontjából ráadásul további gondot okoz a belterületébe tartozó, de a város területén kívül eső Síkvölgy üdülőterület, valamint a kiskertes területek ellátása, nem beszélve az ipari parkokról.

A tatabányaiak régóta – jogosan – követelik a közlekedési rendszer megreformálását, hiszen sem a korábbi körjáratos, sem a 2012 júliusában bevezetett átszálló rendszerű közlekedés nem oldja meg a mindennapi bosszúságukat. Azelőtt a hosszú időtartamú utazás nehezítette meg a hétköznapjaikat, jelenleg pedig az átszállással járó várakozás okozza a legtöbb kellemetlenséget, nem beszélve az elöregedett buszflottáról és a magas jegyárakról.

A helyi közlekedés 37 autóbusszal üzemel jelenleg, ebből 16 szóló, 21 pedig csuklós autóbusz, amelyek átlagos életkora több mint 20 év, és a legfiatalabb busz is idősebb 10 évesnél. Az autóbuszok 55 százaléka nem alacsonypadlós, és nem rendelkezik mozgáskorlátozottak számára kialakított, kerekesszék mozgatására alkalmas rámpával. A buszok nem rendelkeznek továbbá klimatizációval sem, és az elavult rendszereik miatt a téli időszakban az utastér fűtése sem kielégítő. Ennek következtében az utazás komfortszintje sem a nyári, sem a téli időszakban nem megfelelő.

Orbán Viktor miniszterelnök 2016. márciusi tatabányai látogatásával és a Modern Városok Program keretében aláírt együttműködési szerződéssel egy talán soha vissza nem térő lehetőség adódott a helyi tömegközlekedés modernizálására, azon belül összesen több mint 40 új, a könnyű fel- és leszállást biztosító alacsonypadlós autóbusz beszerezésére. Az erre irányuló pályázatot az újonnan alakult busztársaság, a T-Busz Kft. és az azt száz százalékban tulajdonló városi szolgáltató, a T-Szol Zrt. készítette elő, majd nyújtotta be.

A meghozott kormánydöntés értelmében és az 5641,2 millió forint támogatásnak köszönhetően a szolgáltatás megindításához szükséges fejlesztések már az idei évben megkezdődhetnek, a tervek szerint jövő tavasszal pedig már a 41 új, modern, alacsonypadlós busz (19 szóló, 15 csuklós, 4 elektromos meghajtású Midi és 2 különleges kialakítású CityMidi) járhatja Tatabánya útjait.

Megújul a könyvtár is

tbanya03

Bencsik János országgyűlési képviselő elmondta, a József Attila Megyei és Városi Könyvtár fejlesztése az utolsó pillanatban került be az együttműködési megállapodás pontjai közé. Hangsúlyozta, a beruházással régóta adós a város. Már 2004-ben született egy tanulmányterv a könyvtár átépítéséről, megújításáról, ám a szükséges forrásokhoz pályázati lehetőség ezidáig nem adódott.

A honatya hozzátette, a kiváló kollektíva által üzemeltetett bibliotékában magas színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe a tatabányaiak és a megyében élők, ám a könyvtár infrastrukturális adottságai keservesek, elavultak.

A kormányhatározatban megítélt 1,7 milliárd forintos támogatásból három ütemben jöhet létre az új tudásközpont. Az idei esztendőben már több mint 300 millió forint áll majd rendelkezésre elsősorban tervezésre és az ideiglenes költöztetésre, az építési munkálatok pedig a következő évben kezdődhetnek meg, és 2019 közepe tájékán vehetik majd birtokba az olvasás szerelmesei.

Bencsik János kiemelte, a beruházás nem egy egyszerű felújítás lesz, hanem tulajdonképpen egy új, 3000 négyzetméter alapterületű, a legmodernebb elvárásoknak is eleget tevő információs központ jön létre a zöld gondolkodás és életszemlélet jegyében a jelenlegi könyvtár területén.

Bővül az ipari park

Schmidt Csaba polgármester a város gazdaságának további fejlesztését elősegítő kormányhatározatról szólt, melynek értelmében bővülhet az ipari park: első ütemben a Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. egy 55 hektáros terület bővítésére és infrastrukturális fejlesztésére kapott támogatást.

tatabanya.hu