Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Mutatjuk, mire voltak képesek a Széchenyi István Egyetem mérnökei

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Sofőr nélkül irányítottak egy személyautót a zalaegerszegi ZalaZONE tesztpályán a Magyar Telekom által biztosított 5G Campus mobilhálózat segítségével.

A nem mindennapi kísérlet résztvevői egy csaknem kéttonnás autót 60 kilométer/óra sebességre gyorsítottak, majd visszalassítva a ZalaZONE tesztpálya kanyargós aszfaltját követve vezették végig járművet, hasonlóan ahogy egy átlagos városi közlekedési esetben történne.

Az érzékelőkkel ellátott gépjármű érdekessége, hogy nemcsak önvezető módszerek fejlesztésére használható, hanem távirányíthatóvá is tehető. Miközben a hálózati kommunikáció zajlik, az autó mozgásban van, azaz akár több métert is megtehet a szenzorok jelzései és az arra megkapott reakciók között. A válaszidőt a rádiós szakaszon sikerült 6 ezredmásodperc alatt, a Zalaegerszeg–Győr távolságon pedig 10 ezredmásodperc körül tartani.

Az autó közvetlen irányítását az 5G Campus mobilhálózaton érkező parancsok alapján, a benne elhelyezett fedélzeti egység fordította le úgynevezett „CAN üzenetekre”, ezek vezérelték az autót. Ezzel párhuzamosan a tetőn elhelyezett kamera képét kis késeltetéssel közvetítették Győrbe az egyetemre, ahol az operátor teljes kontrollal bírt a kocsi felett. 

A járműtől légvonalban több mint 100 kilométer távolságra ülő „sofőrt” egy virtuális pályán a precíziós GPS-szerkezet által küldött adatok vizualizációja segítette, de folyamatos visszajelzéseket kapott a kormányszög és a pedálok állapotáról is, közölte a Széchenyi István Egyetem.