Az értékesítés 6-8 százalékát kitevő belföldi értékesítésben két számjegyű volt a csökkenés, és gyengélkedtek a forgalom egyharmadát elvivő nyugat-európai piacaik is. A vásárlások tizedét adó Kínában ugyanakkor, ahol partnereik nagy tételben, néha évekre előre bevásárolnak egy-egy termékből, az utóbbi években átlagosan 15 százalékkal bővíti eladásait a Graboplast.
Az Európai Unió számos államában ugyanis visszafogták a költéseket. Elhalasztottak például iskola- vagy kórházberuházásokat, nem gyártottak le buszokat, vonat- és metrószerelvényeket, amelyekhez a Graboplast padlót szállít – magyarázta. Jancsó Péter emlékeztetett: a Graboplast húsz év alatt műbőr gyárból padló-előállítóvá alakult át. Egyidejűleg kiléptek például a szőnyegszegmensből, és az elmúlt öt évben folyamatosan csökkentették a lakossági termékek részarányát. Ez a válság előtt 75 százalék volt, ma 50 százaléka alatti, és tovább tervezik mérsékelni. Ezt azzal indokolta, hogy a projektekben tudnak a leginkább differenciált stratégiát alkalmazni, itt a legnagyobb a hozzáadott szakmai érték, ugyanakkor kevésbé árérzékeny terület.
(MTI)