A cégcsoport győri és mosonmagyaróvári telephelyén keszítették az új buszokat.
Elkészült a Kravtex-Kühne cégcsoport új fejlesztésű, 10 méter hosszú busza, a Credo Econell kompakt változata, az első olyan magyarországi gyártású busz, amelyet a kormány által a nyáron elfogadott nemzeti buszgyártási stratégiára alapozva terveztek – közölte a Kühne Zrt. kutatás-fejlesztési vezérigazgató-helyettese. A Credo Econell 10 tesztelése október végén kezdődik.
Szombath Imre kifejtette: az új busz prototípusa öt hónap alatt készült el a cégcsoport mosonmagyaróvári és győri telephelyén. A vételárat nézve a busz 75-80 százalékban magyar termék, a sebességváltót például a ZF Hungária Kft. egri gyárában, a futóműveket a Rábánál, az üvegeket az OROSházaGLAS-nál és soproni Hirschlernél, míg a padlót a győri Graboplastnál gyártották.
A Credo Econell 10-et elsősorban a kistelepülések, aprófalvas térségek számára alakították ki, ahol a kevesebb utas miatt nem biztos, hogy gazdaságos a 12 méteres buszok üzemeltetése. A könnyűszerkezetű jármű tömege több mint egy tonnával kevesebb, mint a hagyományos autóbuszoké, ezért 10-15 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el vele.
Az új busz ára valamivel alacsonyabb lesz a 12 métereseknél, de nem jelentősen, mert gyakorlatilag ugyanazokból a főegységekből – motor, váltó, futóművek – épül fel. Egy új, hagyományos szóló busz megközelítőleg 60-70 millió forintba kerül.
A Kravtex-Kühne csoport alkalmazottainak a száma mintegy 500, 1999 óta közel 1500 Credo-busz került forgalomba. A cégcsoporthoz tartozó társaságok konszolidált árbevétele tavaly elérte a 6,7 milliárd forintot, idén ez az összeg várhatóan tovább nő – mondta Szombath Imre.
A nemzeti buszgyártási program szerint 3 év alatt 3000-3500 buszt cserélnek le majd a helyi és helyközi személyszállítási cégek új, hazai gyártású járművekre. Ezáltal pedig több ezer munkahely létesül, és a költségvetésnek is évi 30-40 milliárd forint többletbevétele lesz az adókból és járulékokból.
MTI