Önvezető taxik Európában

A kínai internetes óriás, a Baidu arra készül, hogy tesztelje vezető nélküli utasszállító szolgáltatását Európában, ami a legújabb erőfeszítése a külföldi versenyelőny megszerzése, a belföldi verseny fokozódása közepette.

A pekingi székhelyű vállalat tárgyalásokat folytatott a svájci Posta buszközlekedést végző egységével, a PostAutóval, hogy elindítsa Apollo Go robotaxi szolgáltatását az európai országban.

A Baidu tervei szerint a következő hónapokban helyi leányvállalatot hoz létre Svájcban, és az év végéig megkezdi a technológia tesztelését.

Emellett a Baidu a törökországi Apollo Go elindítását is tervezi..

Kínai és amerikai önvezető cégek igyekeznek pénzt keresni technológiájukkal fuvarmegosztó szolgáltatások és fejlett vezetéstámogató rendszerek révén, amelyeket személygépkocsikhoz terveznek.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója elmondta, hogy az autógyártó tervei szerint júniusban elindítja robotaxiját a texasi Austinban, ami kulcsfontosságú lépés a vállalat mesterséges intelligencia felé való elmozdulásában.

A Baidu és más kínai cégek versenyt futnak azért, hogy külföldön is kiterjesszék versenyelőnyüket, miközben a belföldi verseny fokozódik. Sokan tartózkodtak az amerikai piacra való belépéstől, ahol a kínai technológia fokozott Washingtoni ellenőrzés alatt áll.

A csatározások más piacokon is hevesek, beleértve a Közel-Keletet, Japánt, Szingapúrt és most már Európát is.

A hónap elején az Uber Technologies bejelentette, hogy 2026 elején robotaxikat tervez bevezetni Európában, együttműködve a kínai Momenta önvezető startuppal. 2023 óta az amerikai fuvarmegosztó óriás összeállt a Google anyavállalata, az Alphabet tulajdonában lévő Waymo-val, hogy önvezető taxi szolgáltatásokat kínáljon egyes amerikai városokban.

Egyes elemzők szerint, különösen biztonsági aggályok miatt a robotaxi szolgáltatások szabályozási kihívásokba ütközhetnek itt Európában.

„Időbe fog telni, mire a biztonsági vizsgálatok meggyőzik a szabályozó hatóságokat” – mondta Kai Wang, a Morningstar elemzője.

A Baidu előtt a kínai WeRide, amely októberben 440,5 millió dollárt gyűjtött össze az amerikai tőzsdén, januárban lindított el egy önvezető járművekre vonatkozó kísérleti programot Svájcban. Márciusban megkezdte egy vezető nélküli transzferbusz-szolgáltatás tesztüzemét Franciaországban.

Egy elemző szerint a robotaxi szolgáltatás sikeres elindítása az EU-ban „jó üzlet” lenne, mivel a piacon viszonylag magasak a taxisofőrök költségei.

A közel-Kelet is fontos

A Közel-Kelet egy másik kulcsfontosságú csatatér, ahol az Uber partnerségre lépett a Baidu kínai riválisaival robotaxik telepítése érdekében.

A WeRide a hónap elején bejelentette, hogy az év közepéig legalább 50 robotaxit indít Abu Dhabiban az Uberrel közösen, és a partnerséget kibővítették önvezető járművek bevezetésével további 15 városban, köztük Európában is.

Dubai belváros

A Baidu márciusban bejelentette, hogy az év végére 100 teljesen önvezető autót tervez telepíteni Dubai belvárosába, és célja, hogy 2028-ra legalább 1000 járműre bővítse a taxík számát. A cég előmozdítaná az Apollo Go hongkongi tesztelését is, amely tavaly év végén kezdődött, már utasokat is bevonna a közlekedésbe.

 

Forrás: The Wall Street Journal