Az uniós tagországok országútjain mintegy 20 400 halálos kimenetelű közúti baleset történt tavaly, ami egy százalékkal kevesebb az előző évinél, és 10 százalékkal, azaz 2360-zal kevesebb a 2019 évinél – derült ki az Európai Bizottság közzétett jelentéséből.
A brüsszeli testület jelentése szerint 2019 óta a közúti halálesetek száma alig csökkent Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban, míg Írországban, Lettországban, Hollandiában, Szlovákiában jelentősen, Svédországban kis mértékben nőtt.
"Ezzel szemben az elmúlt négy évben Magyarország, Belgium, Csehország, Dánia és Lengyelország jó úton haladt afelé, hogy elérje azon uniós célt, hogy 2030-ra felére csökkenjen a halálos közúti balesetek száma" – fogalmaztak.
Az Európai Unió tagországai közül a legbiztonságosabb utak továbbra is Svédországban vannak, ahol 22 halálos baleset jut egymillió lakosra, valamint Dániában, ahol ez az arány 27 halálos baleset egymillió lakosra vetítve. Ezzel szemben a legtöbben Bulgária (82 halálos baleset/egymillió lakos) és Románia (81 halálos baleset/egymillió lakos) útjain haltak meg közúti balesetekben tavaly. Ez az arány az unió egészét nézve 46 halálos baleset/egymillió lakos.
A jelentésből kiderült, hogy a halálos közúti balesetek száma Magyarországon 2019-hez képest tavaly 22 százalékkal, a 2022-es adatokhoz képest pedig 12 százalékkal csökkent. Egymillió lakosra vetítve tavaly 49, tavalyelőtt 55 halálos kimenetelű közúti baleset történt Magyarországon. Közölték továbbá, hogy a 2012-2021 közötti időszakban Magyarországon 10 százalékkal csökkent a halálos áldozatok száma. A súlyos sérülések száma 7 százalékos csökkenést mutatott ugyanebben az időszakban.
A rendelkezésre álló adatok azt mutatják, hogy tavaly az unió egészében a közúti közlekedési balesetek valamivel több mint 52 százaléka vidéki utakon történt, a városi utakon 38 százalék, az autópályákon pedig mintegy 9 százalék volt az ilyen balesetek száma.