Abban, hogy Burgenland Ausztria legdinamikusabban fejlődő tartománya, szerepe kell legyen annak is, hogy „az újjáéledő kapcsolatrendszerek gazdasági értelemben is komoly hozadékkal járnak”. Az új gyalogos- és kerékpároshíd egy 7,3 millió eurós (6,2 milliónyi pályázati forrásból megvalósuló), határon átnyúló közlekedésfejlesztési projekt része, amely a Hanság és az ausztriai Fertőzug összeköttetését javítja. A magyar oldalon a kerékpárút-fejlesztésre 2,3 millió eurót (670 millió forintot) használtak fel; ennek öt százalékát Kapuvár önkormányzatának önrésze tette ki, a többi pályázaton elnyert uniós és kormányzati támogatás.
Avatóbeszédében az Országgyűlés elnöke arról beszélt: „otthonunkkal, Közép-Európával elbánt a huszadik századi történelem”, e térség is gyarapodó országrészből szomszédaitól és életlehetőségeitől elvágott határsáv, „a létező szocializmus diktatúrájának börtönkerítése, egy elszorított, elzsibbadt, elerőtlenedett kar” lett, amelybe a rendszerváltoztatás után térhetett vissza az élet.
Az európai kultúrát nem a hatemeletes betonházak, nem a repülőterek jelentik, az európai kultúrát egy lelkiállapot jelenti, mely a keresztény műveltség hagyományaiból szívja erőit. Aki ennek az élményszerű lelkiállapotnak részese, az európai- jelentette ki beszédében Kövér László.
Megjegyezte, a kerékpárút és a hozzá kapcsolódó híd jól szolgálja az európai közösség céljait, hiszen „az Európai Unió küldetése nem az, hogy kormányozza Európa nemzeteit, az Európai Unió küldetése, hogy közelebb hozza a nemzeteket egymáshoz, gazdasági értelemben éppúgy, mint az élet minden más területén”.
A politikus kiemelte, folytatni kell a közös Európát létrehozók álmának megvalósítását, „a szabadságban szövetkezett nemzetek közös, egymás kölcsönös tiszteletén és méltánylandó értékein alapuló együttműködését”. Hans Niessl, a projektet vezető Burgenland tartományfőnöke az eseményen azt emelte ki: a tartomány tovább kívánja folytatni partnereivel a korábban elindított együttműködéseket, mivel ezek mind azt a célt szolgálják, hogy a felnövekvő nemzedékeknek jobb életet teremtsenek.
Bodor Ádám, az Európai Kerékpáros Szövetség titkára azt emelte ki köszöntőjében: a mostanra elkészült út és híd külön érdekességét az adja, hogy a kerékpáros turizmus „valódi európai nagyhatalmát”, Ausztriát köti össze Magyarországgal, ahol viszont – nem utolsósorban az Alföld és a Kisalföld eredményei miatt – az egyik legnagyobb a kerékpáros közlekedés aránya a kontinensen. A munkálatok részeként öt kilométeren aszfaltos, nyolcon murvás kerékpárút, valamint két és fél kilométernyi murvás mezőgazdasági út épült. Több, már meglévő szakaszon a kerékpárosokat tájékoztató táblákat helyeztek ki, négy kerékpáros pihenőt és egy gyalogosok, valamint biciklisek számára járható hidat építettek.
Az új híd névadója, Berg Gusztáv (1828-1903) bányamérnök közreműködött a Hanság mocsarainak lecsapolásában.