A BFK beruházásában mintegy 5500 autós és kerékpáros parkolóhellyel gazdagodhat a főváros.
3250 P+R parkoló, valamint – a vasútállomásra kerékpárral érkezők számára – 2200 B+R kerékpártároló-férőhely tervezésére írt ki közbeszerzést a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) – tájékoztatott a napokban az állami szervezet. A projektsorozattal duplájára növekszik majd az elővárosi vasútvonalak mellett a parkolóhelyek száma, így a Budapestre utazók közül többen válthatnak az autóról a gyors, környezet- és klímabarát vasútra.
Az elővárosokból és a külső kerületekből jelenleg naponta egymillióan jönnek Budapest belső kerületeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni.
A vasútfejlesztés az autósoknak is előnyős
A fővárost és agglomerációját érintő elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztésére Fürjes Balázs államtitkár és Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója idén februárban bemutatta a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS). A dokumentum meghatározza az átfogó, hosszú távú célokat és az elérésükhöz szükséges fejlesztéseket, új alapokra helyezi a vasút és a HÉV-ek szerepét Budapest és térsége életében.
A stratégia megvalósulása esetén 2040-ig, az átfogó és egymásra épülő, komplex beruházásoknak köszönhetően összességében 80%-kal növekedhet az elővárosi vasútvonalakon utazók száma,
ezzel párhuzamosan pedig nagy mértékben csökkenhet a fővárosba áramló autóforgalom.
Az autóforgalom csökkentése és a budapesti utak tehermentesítése érdekében célszerű az elővárosi kötöttpályás fejlesztést összekötni az érintett vasútállomások, megállóhelyek megközelíthetőségének javításával. A most kiírt tervezési közbeszerzés nyolc vasútvonalat,
- az 1-es hegyeshalmi,
- a 30a székesfehérvári,
- a 40a pusztaszabolcsi,
- a 70-es váci,
- a 80a hatvani,
- a 100a ceglédi,
- a 120a újszászi és
- a 150-es kunszentmiklósi vonalakat érinti.
2022-ig csaknem ötven helyszínen készülhetnek el a parkolók engedélyezési és kiviteli tervei. Az érintett vonalak mentén az intézkedések hatására összességében megduplázódhatnak a P+R és B+R kapacitások.
Fontos, hogy minél több ingázó használhasson kötöttpályás közlekedést
„A P+R és B+R parkolók fejlesztése az agglomerációban nem csak az ingázók, de a budapestiek érdeke is, a belváros forgalomcsillapításának előfeltétele az agglomerációs közösségi közlekedés versenyképesebbé tétele. Az egyik legfontosabb eszköz a módváltó utazások elősegítése, vagyis az, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehessen hagyni” – fogalmazott Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.
„Arra is szükség van, hogy a külső közlekedési csomópontokon nagy kapacitású parkolók épüljenek autóknak és kerékpároknak, hogy autóból a jobb minőségű vasútra, HÉV-re, metróra, villamosra ülhessenek a közlekedők, illetve kerékpárral is elérhessék a kötöttpályás hálózatot” – mondta Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
Forrás: MTI