15-20 perc lehet az út az M1-es és Esztergom között

kesztölc

Előreláthatólag a jövő év elején letehetik az M1-es autópályát Esztergom térségével összekötő M100-as gyorsforgalmi út alapkövét – jelentette be a napokban Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára. Dr. Völner Pál, a térség országgyűlési képviselője úgy nyilatkozott, a régóta várt beruházásnak jelentős gazdaságélénkítő szerepe van.

A Dorogon és térségén keresztülhaladó 10-es főúton egyre több jármű közlekedik, szinte minden hétköznap reggel dugók alakulnak ki, és késő délután is nehézkes a hazajutás a fővárosból. Vélhetően sokat javítana a helyzeten az M100-as néven bejelentett 32 kilométer hosszúságú gyorsforgalmi út, mely Esztergomot kötné össze az M1-es autópályával: egyrészt így a teherautósok többsége a 10-es főút helyett inkább Magyarország egyik legforgalmasabb sztrádája felé vennék az irányt, másrészt a térség lakosai akár 15-20 perc alatt is eljuthatnának az M1-esre.

M100

Az út építése még az idén elkezdődhet. Schanda Tamás államtitkár pedig nemrégiben bejelentette, hogy a kiviteli tervek elfogadását és a közbeszerzést követően megköthetik a kivitelezővel a szerződést és átadják a munkaterületet. Az államtitkár továbbá azt is hozzátette, hogy dr. Völner Pállal egyeztetéseket folytattak a kétszer két sávos gyorsforgalmi út terveiről, illetve arról, hogy Kesztölcnél egy üzemmérnökségi telepet is létrehoznának.

Korábban a beruházással kapcsolatban több lakossági fórumot is tartottak. A környéken élők azóta is élénken érdeklődnek arról, hogy hol tart a projekt és mikor lesz az első kapavágás.

Dr. Völner Pál megkeresésünkre elmondta, hogy egy ekkora projektnél a tényleges kivitelezést hosszú és intenzív egyeztető szakasz előzi meg és csak ezután kezdődhet el az érintett területek kisajátítása. Az M100-as már rendelkezik jogerős engedélyezési tervekkel, de még szükség van a kivitelezési tervekre is, mely a megépítendő út végleges műszaki paramétereit tartalmazza.

Ha a pénzügyi fedezet is rendelkezésre áll, akkor a sikeres közbeszerzési eljárás után lehet megkötni a szerződést a kivitelezővel. Ezután következik a munkaterület átadása, majd a tényleges kivitelezés. Ebből is látszik, hogy mekkora háttérmunka folyik az előkészítés során, amelyből mi csak a végeredményt látjuk, hogy egy jó minőségű úton közlekedhetünk – mutatott rá a térség országgyűlési képviselője.

Dr. Völner Pál kiemelte, hogy már megszületett az M100-as út végleges nyomvonala. A beruházás keretében készül egy kisebb átkötés az 1-es út és az M1-es út között, így Bicske és Herceghalom felől is könnyebben fel lehet majd hajtani az autópályára. Az új gyorsforgalmi út innentől Zsámbék és Mány között halad, majd a sztráda szinte a megyehatáron haladva éri el Úny térségét.

Több csomópont és fel-, illetve lehajtási lehetőség is lesz, például Mánynál és Zsámbéknál, illetve Perbál felől is el lehet majd érni az utat. Únynál is lesz kapcsolat a településsel, a beruházáshoz kapcsolódva pedig megújul a Tinnye és Piliscsaba közötti útszakasz is.

Sokáig kérdés volt az is, hogy Leányvárt nyugatról, vagy keletről kerüli el az M100-as út. Végül az utóbbi változat mellett döntöttek a mérnökök. Kesztölcnél a mostani 117-es úti elágazásnál is lesz egy csomópont, így a 10-es úton tovább lehet majd haladni Dorog vagy Nyergesújfalu irányába. A gyorsforgalmi út utolsó szakasza a meglévő 117. sz. főúton vezet majd az esztergom-kertvárosi benzinkútig, ahol jelzőlámpás vagy körforgalmi csomópont létesülhet.

A tervezők mindig távlatokban gondolkodnak, így a jövőben az Esztergomi Ipari Parkhoz vezető út is kétszer két sávosra bővülhet, illetve ha megépülne Esztergomnál az új Duna-híd, akkor az M1-esről indulva a Garam völgyén keresztül egészen Zsolnáig vagy Lengyelországig utazhatnánk – tette hozzá az országgyűlési képviselő.

Úgy tudjuk, hogy a kivitelezés két szakaszban, egy Esztergom–Tinnye, illetve Tinnye és az M1-es közötti szakaszban valósulhat meg. Arról még nincsenek információk, hogy a 117. sz. főút kesztölci szakaszát mikor zárják le a forgalom elől. A mérnökök akár elkerülő útvonalat is létesíthetnek, hogy a kivitelezés során biztosítsák az Esztergom és Kesztölc közötti közlekedést.

Az országgyűlési képviselő megjegyezte: a közlekedési feltételek javításán túl minden bizonnyal gazdasági hatása is lesz a grandiózus projektnek. Példaként említette, hogy a dorogi és esztergomi iparterület meglévő szereplői gyorsabban szállíthatják majd az áruikat, sőt számítani kell arra is, hogy megnő a kereslet az építési telkek iránt. Emellett a lakosság is nyer a beruházással, mert rövidebb idő alatt juthatnak el az M1-es autópályára.

Létezik egy elméleti nyomvonal
Olykor felmerül a kérdés, hogy vajon kell-e fizetniük majd az úthasználatért azoknak, akik Esztergomból kizárólag Kesztölcre vagy Leányvárra szeretnének közlekedni az M100-as út igénybevételével. Ha ez a sztráda is fizetős lesz, akkor várhatóan egyesekben felmerül, hogy minden nap Dorog felé kerüljenek. Csakhogy a megyei matrica éves ára még ebben az esetben is kedvezőbb, nem beszélve arról, hogy időt- és üzemanyagot is meg lehet spórolni, így nem érdemes az amúgy is forgalmas 10-es utat választani. A lakosságot az is gyakran foglalkoztatja, hogy mi lesz az M10-es út néven beharangozott gyorsforgalmi úttal, ami Kesztölcnél ágazna ki az M100-asból. Dr. Völner Pál elmondta, hogy létezik egy elméleti nyomvonal, csakhogy mivel Natura 2000-s területet érintene, így több alagutat is kellene építeni. Emiatt egy kilométernyi útszakasz megépítése akár nyolc-tízszeresébe is kerülhetne. Egyesek úgy vélik, hogy nem az M10-es hanem az M0-s hiányzó északi és nyugati szektorait kellene előbb megépíteni, a körgyűrű révén ugyanis Budapest és a 10-es főút forgalmát is csökkenthetnék.

Forrás: ITM

Rendezvényszervező, kommunikációs tanácsadó