Talán a legtöbb veszély az idősebb generációt érinti. A digitális világ gyors fejlődése különösen az idősebb korosztályt teszi kiszolgáltatottá a kibercsalásokkal szemben. Az adathalász támadások súlyos pénzügyi veszteségeket okozhatnak.
Beszélgess nagyszüleiddel!
Tisztában kell lenniük avval, hogy a megelőzés a legfontosabb. Bár minden korosztály érintett lehet a kibercsalásokban, az áldozattá válás módja és gyakorisága különbözik az életkori sajátosságok és az eltérő banki ismeretek miatt.
„Minden negyedik (!) esetben nyugdíjas volt az áldozat”
– írja oldalán a kiberpajzs.
Egy tipikus bankszámlát érintő csalási folyamat például három lépésből áll:
- először a csalók valamilyen adathalászati módszerrel megszereznek fontos adatokat (kártyaadat, jelszó stb.)
- tranzakciókat kezdeményeznek
- utolsó lépésben megszerzik az áldozataiktól még azokat az adatokat, kódokat is, melyekkel jóváhagyják a csalárd tranzakciót
Idősebbek körében gyakori, hogy a csalók telefonhívással próbálkoznak, erős érzelmi hatást kiváltva, sürgetve az áldozatot az adatok megadására. Gyakori az is, hogy a bűnözők a visszaélések megelőzése érdekében ráveszik a jóhiszemű idős áldozatukat, hogy telepítsenek egy távoli digitális hozzáférést biztosító alkalmazást, például az AnyDesk vagy a TeamViewer programot számítógépükre.
Ne feledd!
Banki ügyintéző azonban soha nem kér telefonon érzékeny személyes adatot, jelszót, kódot és egy bank sohasem kér távoli hozzáférést az ügyféleszközökre.
(forrás: kiberpajzs/fotó: illusztráció, pixabay)