A Forma–1-ben nemcsak a versenyzők dolgoznak csúcsteljesítményen – a háttérben egy jól szervezett, sokszor másodperceken múló orvosi rendszer működik, amely a legkomolyabb balesetek esetén is azonnali és szakszerű segítséget tud nyújtani.
A Hungaroringen évről évre magyar orvosok is részt vesznek a nemzetközi mezőny biztosításában. Közéjük tartozik dr. Sütöri Dávid, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórház Érsebészeti és Mellkassebészeti Osztályának adjunktusa, dr. Rosta Máté Tivadar, a Sürgősségi és Betegellátó Osztály osztályvezető főorvosa, és idén először csatlakozott hozzájuk a kórházból dr. Tóth Levente István traumatológus főorvos is.
Helikoptertől a sokktalanítóig
A Forma–1 egészségügyi biztosítása három pilléren nyugszik: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), az Országos Mentőszolgálat és a Légimentők együttműködésén. Dr. Sütöri Dávid kezdetben a Légimentők révén, helikopterrel vett részt a munkában, majd 2023-tól az ambulancián működő sokktalanító team vezetőjeként dolgozik a versenyhétvégéken.
A rendszer felépítése rendkívül összetett. Két mentőhelikopter áll készenlétben, és a mentési feladatok három fő területen zajlanak: a pályán történő azonnali beavatkozás, az ambulancián végzett ellátás, illetve a transzportkészültség. "A versenyzőt a lehető leghamarabb el kell juttatni az orvosi központba. A versenypályán csak a legszükségesebb, életmentő beavatkozások végezhetőek el. Ez azt jelenti, hogy ellentétben egy hagyományos mentőellátással, a teljes ruházatot is nekünk kell eltávolítani. Ez kicsit olyan, mint mentőellátás egy kórházban.” – mondja dr. Sütöri Dávid.
Az ambulancia felszereltsége olyan, hogy akár műtéti beavatkozásra is alkalmas. A csapat minden tagjának sürgősségi tapasztalattal kell rendelkeznie – a hagyományos kórházi gyakorlat itt nem elegendő. Külön érdekesség, hogy a versenyzők kesztyűjében található szenzorok (pl. pulzoximéter) révén az elsődleges adatok (pulzus, oxigénszaturáció) ezekről olvashatók le – a kesztyűt ezért az orvosi monitorozásig nem szabad eltávolítani.
Csütörtöki vizsgák
A versenyhétvége már szerdán megkezdődik, de az igazi próba csütörtökön jön el, az akkreditációs nap keretében. Ekkor az FIA előírásai szerint minden mentőegységnek különböző mentési technikákból kell vizsgát tennie, pl. gyors kimentés, lassú kimentés, minden autótípusra külön (F1, F2, F3, Porsche Kupa).
A csapatok hónapokkal előtte gyakorolnak speciális makettautókon. A csütörtök délelőtt ezekről a szigorúan időzített vizsgákról szól, ahol Dr. Sütöri Dávid és Dr. Rosta Máté Tivadar közösen segítik a magyar mentőegységek munkáját, valamint felkészítik az orvosi központot.
Délután egy szimulált baleset zajlik: valódi versenyző vagy tartalékpilóta „sérül meg”, és a teljes mentési láncot végigjátsszák – a pályáról a sokktalanító ambulanciáig.
„Ez teljesen életszerű szituáció, de más szabályok vonatkoznak ránk, mint egy hétköznapi közúti baleset ellátása során.” – teszi hozzá dr. Sütöri Dávid.
Percenként reagáló rendszer
A versenynapon három típusú egység biztosítja a folyamatos készenlétet:
- Gyorsbeavatkozó autók – ezek egy-egy orvost és hivatalos autóversenyzőt szállítanak, a pálya különböző pontjain várakoznak.
- Mentőautók – teljes felszereltséggel és személyzettel rendelkező eset- és rohamkocsik.
- FIA Medical Car – amely versenytempóban (akár 200 km/h felett) követi az eseményeket, benne a nemzetközi és a helyi orvossal.
A mentési lánc irányítása a Race Controlból történik. A gyorsbeavatkozó egység sokszor elsőként ér ki a helyszínre – akár kevesebb, mint 30 másodperc alatt. Ha a versenyző nem tud kiszállni az autóból, akkor az ún. extrication team (kimentő csapat) indul a mentésre. Ebből kettő áll készenlétben a Hungaroringen.
A Sürgősségi Betegellátó Osztály két fiatal szakorvos jelöltje szintén részt vesz a pálya melletti mentésben. dr. Stauder Dóra az egyik gyorsbeavatkozó autóban, míg dr. Tóth Fanni a kimentő csapat tagjaként teljesít szolgálatot.
Amint a sérült az ambulanciára kerül, a sokktalanítói team vesz át az ellátását. Ez a csapat 2 aneszteziológus és intenzív terápiás szakorvosból, 2 sürgősségi szakorvosból, 2 traumatológusból áll, akiket mentőtisztek és ápolók segítenek. A szállítást a mentőhelikopter személyzete végzi, ezért az információ veszteség elkerülése érdekében, már a sokktalanítói ellátásban is részt vesznek.
„Mi az ETC (European Trauma Course) irányelveit követjük – én 2017 óta ennek vagyok hivatalos oktatója, így ezért is kaptam meg a team vezetését” – mondja dr. Sütöri Dávid.
Az irányítóközpontban
Dr. Rosta Máté Tivadar 2011 óta vesz részt a magyar nagydíjakon. Kezdetben mentőorvosként, majd a gyorsbeavatkozó autóban teljesített szolgálatot, többek közt Gál „Baba” István versenyzővel az oldalán. Az elmúlt három évben már a Race Controll csapat tagjaként, a szükséges FIA licence birtokában dolgozik. A versenyek alatt egy monitorokkal felszerelt irányítóközpontban ül, ahol minden információ, kamera, adat és riasztás egy helyre fut be. Innen a pálya mellett lévő valamennyi egészségügy beavatkozó jármű munkáját és feladatait szervezik.
„Ha bármilyen rendkívüli esemény történik, azonnal közösen tudunk dönteni, hiszen térben és időben is együtt vagyunk.” – fogalmazza meg a szerepét dr. Rosta Máté Tivadar, aki az idei évben már az osztrák nagydíjon is versenyfőorvos-helyettesként dolgozott.
Technika, ami életeket ment
A versenyautók biztonsága az elmúlt években óriásit fejlődött. Az ún. túlélőcellák, az energiaelnyelő elemek és a pályákon alkalmazott rugalmas falak jelentősen csökkentették a sérülések kockázatát. „Látványos balesetek mindig vannak, de a pilóták ma már szinte mindig épségben szállnak ki a kocsiból.” – mondja dr. Rosta Máté Tivadar. – 2009-ben történt az utolsó komolyabb sérülés, amikor Felipe Massa fejét találta el egy másik autóról leszakadt alkatrész. Azóta a glória rendszer is sokat javított a biztonságon – ez az ívelt védőelem a pilóta feje fölött.
Versenyzői kapcsolatok
Az orvosok gyakran szoros kapcsolatba kerülnek a versenyzőkkel – különösen, ha komolyabb baleset történik. „Tavaly Yuki Tsunoda és Sergio Perez is nagyot bukott. Tsunoda a versenyt követően visszajött az orvosi központba egy közös fényképre." – mondja dr. Sütöri Dávid.
A Forma–1 nemcsak a sebesség, hanem a precizitás, a csapatmunka és a felelősség színtere is. A győri orvosok munkája példaértékű: nemcsak szaktudással, hanem fegyelmezettséggel és együttműködéssel biztosítják, hogy a versenyzők a legnagyobb biztonságban legyenek – akár a legrosszabb pillanatokban is.
Forrás, fotó: Petz-kórház