Soha nem volt olyan idős a magyarországi járműállomány, mint most. A tendencia még tovább romolhat, mert a használt autókért is egyre többet kell fizetni.
A Központi Statisztikai Hivatal felmérése szerint 2021 végére 15 év fölé nőtt a forgalomban lévő kocsik átlagéletkora hazánkban. A FIAT-oké a legmagasabb, 16,9 év, ezt követik a Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évvel.
Tóth Péter a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója szerint ezek az autók öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, öreg autók tisztességes rendbehozatala.
A piac frissülését jelentősen akadályozza, hogy az elmúlt két évben az új autók gyártási és kiszállítási ideje jelentősen megnőtt az autógyártóknál a koronavírus-járvány következtében kialakult globális chiphiány miatt. Ez a használt autók árára is óriási hatást gyakorolt, a népszerű modellek akár 15 százalékkal is drágultak 2021-ben, amit sokan már nem tudtak megfizetni, így idősebb járművel kell beérniük.
Sokat árul el a helyzetről az is, hogy a tavaly használtan behozott 132 205 autó 63 százaléka 2012 előtt készült. Eközben pedig továbbra is dübörög a használt autók piaca Magyarországon, tavaly csaknem 820 ezer jármű cserélt gazdát. Egyes elemzők szerint csak 2024-re állhat helyre az új autók piaca, eközben a használt autók ára tovább nőhet 2022-ben Magyarországon, és ezzel a forgalomban lévő személyautók átlagos kora is.