Forradalmasíthatják a repülést a V-alakú gépek

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A világ egyik legnagyobb repülőgépipari vállalata épp az úgynevezett V-repülőgépen dolgozik, mely olcsóbbá és klímabarátabbá teheti a repülést.

A kereskedelmi légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 3%-áért felelős. Ez talán nem tűnik soknak, de ha az iparág egy nemzet lenne, a világ hatodik legnagyobb kibocsátója lenne, közvetlenül Japán és Németország között.Ráadásul feljebb is kerülhet a rangsorban is, mivel az ENSZ előrejelzése szerint a légi közlekedés kibocsátása több mint háromszorosára fog nőni 2050-re a megnövekedett kereslet miatt. A légi közlekedést más kibocsátási forrásokhoz, például a villamos energiához vagy az autókhoz képest nagyon nehéz szén-dioxid-mentessé tenni.

A légitársaságok csökkenthetik a légi közlekedés éghajlatra gyakorolt ??hatását a repülési útvonalak optimalizálásával, az elektromos repülőgépekre való átállással vagy a flották újabb, üzemanyag-hatékonyabb gépekre való korszerűsítésével.

Az egyedülálló repülőgépet Justuce Benad mérnök tervezte. Jelenleg az Airbus, a Delfti Műszaki Egyetem és a KLM Royal Dutch Airlines együtt dolgozik a projekten. A V-repülőgépet körülbelül 300 utas szállítására tervezték. A tipikus utasszállító repülőgépekkel ellentétben nem lógnak ki a szárnyai a cső alakú törzs közepéből, hanem ez a gép két, ferdén összekötött törzsből áll. Ez a „V” forma kisebb légellenállást eredményez, és segít csökkenteni a repülőgép súlyát. A fejlesztők szerint ez az alacsonyabb tömeg legalább 20%-kal üzemanyag-hatékonyabbá tenné a V-repülőgépet.

A kutatók 2020 nyarán röptették meg a V-repülőgép egy apró, három méteres változatát, és most egy 13 méteres másolaton dolgoznak, amelyet szélcsatornában tesztelnek. Még rengeteg munka vár a kutatókra, de bíznak abban, hogy 2041-re elkészül a prototípus.

Fotó: Henri Werij / TU Delft