A Mobilitási Hét keretében, az Autómentes Napon tartott fórumon a Mobilissimus szakértői mutatták be a győri helyi autóbusz-közlekedés átfogó felülvizsgálatát, a lakossági és intézményi felmérés eredményeit, valamint a fejlesztés irányait. A rendezvény házigazdája dr. Tóth Péter, a polgármesteri kabinet vezetője volt. A Mobilissimus részéről dr. Winkler Ágoston, Csia Márton és Fejér Balázs tartottak előadást.
A közösségi közlekedés kulcsszerepe
A szakértők kiemelték: a közösségi közlekedés nem pusztán a mobilitás biztosítását jelenti, hanem egy élhetőbb, fenntarthatóbb város alapfeltétele. Győr – mint dinamikusan fejlődő, gazdaságilag meghatározó központ – csak jól működő, vonzó tömegközlekedési rendszerrel tud hosszú távon versenyképes maradni.
A városvezetés felismerte, hogy a minőségi közösségi közlekedés a klímatudatos mobilitás egyik pillére, és elkötelezett annak fejlesztése mellett. A Mobilissimus elemzése a győri autóbusz-hálózat megújítását célzó előkészítő munka első, megalapozó fázisa.
Széles körű lakossági és munkáltatói bevonás
A Mobilissimus januárban és februárban több kérdőíves felmérést is indított – lakossági, nagyfoglalkoztatói és intézményi formában. Az online lakossági kérdőívet több mint 2800 fő töltötte ki, több ezer szöveges észrevételt megfogalmazva.
A leggyakoribb lakossági javaslatok a következők voltak:
- sűrűbb járatok főként csúcsidőben, hétvégén és késő este,
- közvetlenebb, gyorsabb vonalak a külső városrészek felé,
- jobb csatlakozások a vasúthoz és a helyközi buszokhoz,
- korszerűbb járműflotta, különösen a zsúfolt vonalakon.
A munkáltatók részéről leggyakrabban a műszakidőkhöz igazított menetrend, a nagyobb kapacitású buszok, valamint kedvezményes foglalkoztatói bérlet bevezetése szerepelt az igények között. Az oktatási, egészségügyi és sportintézmények is sűrűbb, pontosabb és csatlakozó járatokat, valamint korszerűbb tájékoztatást sürgettek.
Helyzetelemzés és kihívások
Az elemzés szerint a győri buszhálózat jelenlegi formájában túl bonyolult és nehezen átlátható, sok városrész között hiányoznak a közvetlen kapcsolatok. Problémát okoz a Révai Miklós utcai végállomás túlterheltsége, az éjszakai közlekedés alacsony szintje, valamint a buszsávok és előnyben részesítések hiánya.
A tarifarendszer kedvező árakat kínál más nagyvárosokhoz képest, ugyanakkor hiányoznak bizonyos díjtermékek – például a háromnapos jegy vagy az éves bérlet –, és a digitális megoldások (mobiljegy, online jegyvásárlás) csak korlátozottan érhetők el.
A járműpark heterogén, az állomány mintegy 40 százaléka elavult, ugyanakkor pozitív fejlemény, hogy 13 elektromos és 39 korszerű Mercedes Conecto busz is üzemel Győrben.
Fejlesztési irányok és „quick-win” javaslatok
A Mobilissimus szakértői több rövid távon megvalósítható, úgynevezett quick-win fejlesztést is javasoltak, amelyek gyors eredményeket hozhatnak az utasok számára:
- átmérős viszonylatok bővítése, különösen Győrszentiván irányában,
- új végállomási infrastruktúrák (pl. Zöld utca, Nép utca),
- vasúti és busz-busz csatlakozási rendszer kialakítása a belvárosban,
- esti és hétvégi járatsűrítés, valamint vizsgaidőszaki menetrend az egyetemistáknak,
- új megállóhely létesítése a Baross hídnál,
- foglalkoztatói járatok integrálása a helyi hálózatba,
- és Víziváros, Győrszentiván és a kertvárosi részek jobb bekötése.
Hosszabb távon a cél a közösségi közlekedés integrációja, az átjárható díjrendszer bevezetése, valamint a korszerű utastájékoztatási eszközök telepítése.
(Fotó, forrás: gyor.hu)