Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Jön a KIOSK: 2022-ben szintet léphet az elektronikus ügyintézés

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Jelentős mértékben terjedt az elmúlt tíz évben az elektronikus ügyintézési szolgáltatás Magyarországon, a járványhelyzet pedig fel is erősítette ezt a tendenciát. Erre mutatott rá az Állami Számvevőszék elemzése.

Tíz év alatt csaknem a duplájára nőtt az e-ügyintézést igénybe vevők száma idehaza. A 16–74 éves korosztályból 2010-ben még csak 34,3 százalékos volt azok aránya, akik használták valamelyik elektronikus közigazgatási portált. Tavaly viszont már megközelítőleg kétszer ennyien (60,3) voltak azok, akik az interneten keresztül vették fel a kapcsolatot a közhivatalokkal, írja a Világgazdaság.

Egyre többen használják az Ügyfélkaput is: a regisztrációval rendelkezők száma a 2014-es 1,9 millióról 2020-ra csaknem két és félszeresére, 4,5 millió főre nőtt. Emellett az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) széles körű bevezetésével lehetővé vált, hogy papíralapú vény hiányában is ki lehessen váltani a gyógyszereket: 2020 februárjáig 70 százalékos volt az elektronikusan kiállított receptek aránya a hazai egészségügyben, míg a járvány első hulláma alatt ez a hányad 95 százalékra nőtt.

Egy több mint 2 milliárd forintos uniós támogatásból megvalósuló fejlesztésnek köszönhetően hamarosan még gyorsabbá, automatizálttá válhat az önkiszolgáló ügyintézés. A tervek szerint négyszáz érintőképes eszközt állítanának munkába, amelyek tulajdonképpen mesterséges intelligenciával támogatott ügyintézési pontok lennének. A tervek szerint 2022 végére a KIOSK rendszer az ország 301 kormányablakánál és hat okmányirodájában válik elérhetővé.