Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A 100-120 évvel ezelőtti motorizációs forradalom teljesen megváltoztatta a közlekedést, és a fejlett világban az autó került a középpontba. Most újabb változások kezdődnek, a klímaváltozás ellen folytatott harc és a városok zsúfoltságának csökkentése egyértelműen az autózás nagy korszakának végét jelenthetik.

Mi jöhet ezután?

Mostanában mind az újautó-piacon, mind a használtak között drasztikus az áremelkedés. Az emelkedő árakat számtalan tényező indokolja, ilyen például a szigorú környezetvédelmi normák miatt bevezetett drága technológiák alkalmazása, a kibocsátási kvóták túllépéséért kiszabott pénzbírságok, vagy a folyamatosan bővülő kényelmi és biztonsági felszerelések garmadája.

Az elektromos autóké a jövő

Attól eltekintve, hogy az elektromos autó használható-e városon kívüli közlekedésre, kétségtelen, hogy a jövőben villanyautókkal fogunk közlekedni, bár ezek a közlekedési eszközök még mindig felfoghatatlanul drágák. Az akkumulátorgyártás azonban olcsóbb lesz a jövőben, és egyes szakértők szerint idővel eltűnik a különbség az elektromos és a hagyományos autók gyártási költségei között. Ehhez arra lenne szükség, hogy a nyersanyagok árai jelentősen csökkenjenek és a gyártók képesek legyenek minél kedvezőbb energiasűrűséggel bíró cellák előállítására.

A lakossági áramot tankolók jól járnak

Akik ma otthon is tudják a lakosság számára kedvezményes árú villanyárammal tölteni a zöld rendszámos autóikat, anyagilag jól járnak. Míg a hagyományos autók tulajdonosai az üzemanyagért kifizetett összeg jelentős részét az államkasszába fizetik jövedéki adó címén, addig a lakossági áramot tankolók ez alól egyelőre mentesülnek.

Pár éven belül intézkedések várhatóak

Egy-másfél éven belül a főváros előrukkolhat egy konkrét lépésekből és intézkedésekből álló programtervvel, amelynek az alapján legkorábban valamikor 2023 után kezdődhet meg a környezetszennyező autók forgalmának korlátozása Budapesten. Hogy pontosan mikor, azt nem lehet tudni, de miután a főváros is csatlakozott a Fit for 55 nevű európai kezdeményezéshez, aminek a vállalásai közt megtalálható ezen járművek kisöprése a városból – legkésőbb 2035-ig.

Végül majd a városi ember is hozzászokik a változáshoz

A környezetvédelem hangsúlyosabbá válásával, a drága elektromos autók térnyerésével, a fenntartási költségek emelkedésével, a városi kitiltások bevezetésével karöltve feltételezhetően meg fognak változni az autótartási szokások a világban, a nagyvárosokban, így Magyarországon is.

 

Kép: pixabay.com