Nemcsak Magyarországon öregszik az járműpark. Az egész Európai Unió területén csökkent az új autók eladása: a folyamat már nyolc hónapja tart, a jelenség mögött az ellátási láncok problémái állnak. Egy friss felmérés szerint februárban januárhoz képest még intenzívebb volt a visszaesés.
A csütörtökön publikált adatok alapján az év második hónapjában 719 ezer 465 új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ez 6,7 százalékkal elmarad a tavaly februári 771 ezer 349-től. Januárban 6 százalék volt az éves visszaesés.
A februári számok meglehetősen vegyes képet mutatnak a négy legnagyobb európai autópiacról. Olaszországban 22,6 százalékkal, Franciaországban pedig 13 százalékkal adtak el kevesebb új járművet, miközben az értékesítés Spanyolországban 6,6 százalékkal, Németországban 3,2 százalékkal nőtt.
Éves szinten a finnek és a szlovének fogták vissza magukat a legjobban: előbbi nemzet képviselői 22,9 utóbbié pedig 21,3 százalékkal kevesebb új autót vásároltak, mint korábban. Portugáliában ugyanakkor 39,2 százalékkal több új kocsi talált gazdára, de Görögországnak sem kell szégyenkezni a 27, 8 százalékos növekedésével.
Vessünk egy pillantást az itthoni helyzetre is. Magyarországon februárban 9449 új autót helyeztek forgalomba, 13,3 százalékkal kevesebbet a tavaly februári 10 ezer 896-nál. Az idei első két hónapban eladott új autók száma Magyarországon 11,3 százalékkal, 17 ezer 537-re esett az egy évvel korábbi 19 ezer 764-ről az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete honlapján szereplő adatok szerint.