Az elmúlt hetekben folyamatos áremelkedés volt megfigyelhető a benzinkutakon, a literenkénti átlagár már az ötszáz forintos szintet karcolja, viszont például az autópályákon vagy a prémium üzemanyagok esetében már bőven át is lépte azt a gázolaj és a benzin is. Úgy tűnik azonban, hogy ez még csak a jéghegy csúcsa, szakértők szerint még bőven lehet emelkedésre számítani.
Biztosan sokan emlékeznek tavaly tavaszra, amikor a koronavírus járvány első hullámában 300 forint alatt is lehetett tankolni egy liter benzint, alig másfél év alatt azonban nagyot fordult a világ. Tavaly ugyanis akkora túlkínálat alakult ki az olajpiacon, hogy arra is volt példa, hogy -38 dollár volt egy hordó olaj, vagyis a kitermelők még fizettek is azért, hogy valaki legalább vegye meg a kitermelt olajat és ne kelljen tárolni. Ez persze a végfelhasználóknak kedvezett, hiszen rendkívül olcsón lehetett üzemanyaghoz jutni.
Az árak azóta viszont brutális emelkedésbe kezdtek, ma már nem a kitermelők fizetnek, hanem éppen ellenkezőleg, több, mint 70 dollárt kérnek egyetlen hordó nyers kőolajért. Ráadásul a kereslet is megnőtt azóta, egyedül a légiközlekedésben érezhető még mindig a válság okozta forgalomcsökkenés.
A HOLD Alapkezelő elemzéséből kiderül az is, hogy az OPEC+ országok (Kőolajtermelő Országok Szervezete és Oroszország) jelenleg azt csinálnak az olajárakkal amit akarnak, igaz, ha a koronavírus esetleg újra berobban, az okozhat némi visszaesést. Hosszabb távon azonban az is elképzelhető, hogy a jelenlegi 70-80 dollár közötti olajár 100 dollárig is felkúszik hordónként, ha pedig ez így lesz, az tartós, 530 forint körüli benzin átlagárat hozhat magával – feltéve persze, hogy az adók, a kereskedelmi árrések és a dollár árfolyama marad a jelenlegi szinten.