Több kereskedelmi cég is rendkívüli intézkedéseket hozott az elmúlt napokban a koronavírus-járványra tekintettel, és miközben vannak ágazatok, amelyek gőzerővel üzemelnek, mások a veszélyhelyzet alatt inkább a leállást választják, készülve az azt követő időkre.
Az Aldi honlapján közölte, hogy pénztárait védőplexivel szereli fel, és március 23-tól rövidebb nyitvatartási időre áll át, annak érdekében, hogy dolgozói leterheltségét csökkentse, és több idő legyen a polcok feltöltésére. A cég az új nyitvatartási rend hatásait folyamatosan elemzi, szükség esetén felülvizsgálja.
Ugyancsak rövidíti a nyitvatartást a Spar, áruházai hétköznap átlagosan 6:30 és 19 óra között tartanak nyitva a továbbiakban. Erre a lépésre a veszélyhelyzet, illetve a megváltozott vásárlói szokások miatt volt szükség.
Emellett mind webshopjában, mind üzleteiben mennyiségi korlátozást alkalmaz: egy-egy vevő lédig termékekből maximum 5 kilogrammot, darabban értékesített árukból maximum 10 darabot vásárolhat.
A Spar a megnövekedett rendelésszám miatt webshopjában bővítette az elérhető idősávokat, így hétköznapokon már 22 és 23 óra között is szállít. A társaság kitér arra, hogy munkatársai rendkívül leterheltek, az extra munkát új juttatással hálálja meg a munkáltató: minden ledolgozott óra után bruttó 400 forint hűségjutalmat számol el munkavállalói részére.
A Lidl a honlapján szereplő tájékoztatás szerint védőplexivel szerelte fel pénztárait, illetve arcvédő plexit és maszkot biztosít dolgozóinak. A vevők várakozási helyét a kasszák előtt padlómatricával jelöli ki, a kasszákat, kasszaszalagokat, kilincseket és egyéb felületeket naponta többször, vírusölő fertőtlenítőszerrel fertőtleníti.
Mindhárom kereskedelmi cég felhívta vásárlói figyelmét az óvintézkedések betartására, egyebek mellett arra, hogy lehetőség szerint egyedül menjenek vásárolni, a többi vevőtől egy-két méter távolságot tartsanak, átgondolt bevásárlólistákat készítsenek és kártyával fizessenek.
A Mastercard is már megemelte 15 ezer forintra az egyérintéses fizetési limitet saját hálózatában. Várakozásuk szerint az összeghatár megemelése gyorsabbá teszi a vásárlásokat. A Mastercard Magyarország mellett 28 országban emeli az érintőkártyás fizetések összeghatárát.
A járvány gazdasági hatásainak enyhítésére hozott azonnali intézkedések között szerepelt annak elrendelése, hogy ötezerről tizenötezer forintra emelkedik a PIN-kód nélkül is engedélyezett, érintéses fizetési kártyás vásárlások összeghatára április 15-től. Ezzel a becslések szerint a vásárlások csaknem 90 százalékánál a vevőnek nem kell megérintenie a POS-terminált.
Az Unilever a termelés átszervezésével növeli a fertőtlenítőszerek gyártását, és vállalja azon munkavállalóinak jövedelempótlását, akiknek a járvány miatt veszélybe került a megélhetése. A cég fokozza a termelést nyírbátori – mintegy 90 százalékban exportra termelő – üzemében is, ahol egyebek mellett a Domestos és a Flóraszept is készül.
A cég globálisan 500 millió eurót szabadít fel nehéz helyzetbe került kkv-partnereinek támogatására. Emellett 100 millió eurónyi adománnyal támogatja a koronavírus elleni küzdelmet. Ennek keretében Magyarországon például időseket ellátó intézményekhez 900 flakon Domestost juttat el, egészségügyi intézményeknek pedig több mint 1200 liter fertőtlenítőszert adományoz.
A cégek tehát igyekeznek a megoldásra törekedni, és könnyíteni a vásárlók helyzetét is.
Forrás: MTI