Kezdőlap HAZÁNK Hazánk - Gazdaság

Az online árfigyelő is hozzájárult az egyszámjegyű inflációhoz

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az árfigyelő rendszer 2023. július 1-jén indult el.

Az online platform az árak összehasonlíthatóságán keresztül támogatja a családok tudatosabb vásárlási döntéseit, miközben fokozza a versenyt a kiskereskedelmi üzletek között – hangsúlyozza a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleményében.

Az infláció az év végére – köszönhetően egyebek között az online árfigyelőnek és a kötelező akciózásnak – 6-7 százalékra csökkenhet, míg jövőre 5-6 százalékot érhet el. A közlemény szerint az online árfigyelő rendszer indulása óta a megfigyelt 62 termékkategóriából 50 termékkategóriában, átlagosan 5,5 százalékkal csökkentek az átlagárak. A megfigyelt élelmiszerek árainak július elejéhez képest mért mérséklődése mintegy 0,4 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve több mint 1,3 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatással járhatott a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Az árfigyelő indulása óta a tojás és a lisztek ára több mint 20 százalékkal csökkent, illetve a spagetti ára is közel 20 százalékkal lett kevesebb. A tejtermékek ára mintegy 9 százalékkal mérséklődött, a leginkább a natúr joghurt ára csökkent, 12 százalékkal, viszont a kefír, a vaj és a trappista tömbsajt is közel 10 százalékkal lett olcsóbb. A zöldségek és konzervek szintén 9 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny fokozásának köszönhetően.

A közleményben kiemelik, hogy a hústermékek kategóriájában a pulykamellfilé ára változott a legnagyobb mértékben, közel 15 százalékkal lett kedvezőbb, a csirkeszárny ára csaknem 10 százalékkal mérséklődött, továbbá a sertéskaraj és a csirkecomb is megközelítőleg 5 százalékkal kerül kevesebbe.    

Az elmúlt két hét alatt 28 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak.

Ebben a két hétben a citrom, a kelkáposzta, a sárgarépa, és a csemegeuborka ára csökkent, 6-9 százalék közötti mértékben. A vaj és a csemegekukorica-konzerv is több mint 4 százalékkal lett olcsóbb.

A platform az elmúlt négy hónapban már 1,35 millió látogatóval büszkélkedhet.