Kezdőlap GYŐR Győr - Gazdaság

Halad a Mosoni-Duna vízszintjét is rehabilitáló beruházás

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Kötiviép’B, valamint a Mészáros és Mészáros konzorciuma nagyszabású projekten dolgozik a megyeszékhelynél.

Már Északnyugat-Magyarország egyik meghatározó vízgazdálkozási fejlesztéséről: a Mosoni-Dunánál Győr közelében, Véneknél épülő komplex műtárgyról és a kapcsolódó vízügyi építkezésekről. A Kötiviép’B Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. konzorciuma a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában található Torda szigeten és a közeli ártéri területeken is dolgozik az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) beruházásában. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a munkálatokhoz a Magyar Doka Kft. zsalurendszereit használják.

Az elsődleges célkitűzés a fejlesztés során az, hogy a Mosoni-Duna visszanyerje korábbi vízszintjét: a folyón az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés zajlott le. Ez azért is fontos, mert a dunai alacsony vízszintek leszívják a Mosoni-Duna alsó torkolati szakaszán a vizeket, melyek egyes időszakokban közel 2 métert süllyedtek, de a hatás nem csak közvetlenül ezen a helyszínern, hanem feljebb is megfigyelhető.

A beruházás revitalizálja az élővilágot és a győri városképnek is jót tesz, biztosítja a hajózást, valamint javítja az árvízvédelmi biztonságot.

Márciusban egy mellékág csatlakozását is áthelyezték

Míg eddig főként a legnagyobb legnagyobb beton- és acélszerkezeteinek munkálatairól zajlottak, nemrég a Véneki mellékágat közvetlenül érintő feladatokról érkezett hír. Az OVF alá tartozó Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) közölte: a kedvező dunai vízállásnak köszönhetően a tervezettnél jóval gyorsabban, március első felében a mellékág alsó megnyitását a korábbihoz képest mintegy 50 méterrel feljebb helyezték. A munka befejeztével a mellékágba ki- és behajózás immár ismét zavartalanul biztosított.

Ezeket a feladatokat is elvégzik

A beruházásnak komplex céljai vannak és számos elemből áll össze, így egyebek mellett

  • árvízkapuként szolgáló vízszintszabályozó mű,
  • hajózsilip,
  • valamint halátjáró is épül (ez utóbbi biztosítja a Mosoni-Duna ökológiai átjárhatóságát).

Egy üzemi hidat is átadnak, valamint kétszintes kezelőépületetet is kialakítanak. Árvízvédelmi töltések is épülnek, továbbá csónakátemelő rámpák és sólyák teszik majd lehetővé azt, hogy a víziturizmust ne akadályozza, hanem segítse a projekt.

Az építkezés során többek között a Mosoni-Duna torkolata is megváltozikÚj mederben halad majd a víz: a Mosoni-Duna vize a torkolati műtárgyon keresztül jut el majd a Dunába, a jelenlegi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb.

Forrás: magyareptok.hu