Kezdőlap LIFE MAGAZIN Női Napozó

Metróalagút a tenger alatt

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Dubaj-Mumbai expressz vasúti síneit nem a földön teszik le, és nem is metróalagutat ásnak neki. Ismét bebizonyosodott, hogy Dubaj a jövő(be)n dolgozik.

Dubaj újabb grandiózus vállalkozása egy sci-fi képregény lapjaira kívánkozik: gyorsvasutat építenek Dubaj és Mumbai között – a tenger alatt. Ha engedélyt kap az építés, úgynevezett bullet train, nagy sebességű szuper-expressz vonat fogja összekötni a városokat. Az Egyesült Arab Emírségek Nemzeti Tanácsadó Irodája (National Advisor Bureau Limited) már megkezdte a tervek átvizsgálását, és hamarosan megszületik róla a megvalósíthatósági jelentés.

Ha zöld utat kap a projekt, a 2000 kilométer hosszúságú vasút valójában nem Dubajt, hanem az Egyesült Arab Emírségek másik városát, Fudzsejrát és az indiai Mumbait fogja összekötni. Fudzsejra az Ománi-öböl partján, az Egyesült Arab Emírségek északkeleti részén található. Mumbait, India legnépesebb városa pedig egy igazi metropolisz. Közel 13 millióan lakják, kb. 30 százalékkal többen, mint egész Magyarországot. Mumbait India pénzügyi fővárosaként is emlegetik, és a gazdaságát hasonlóan gigantikus beruházások pörgetik, mint Dubajét.

Légi úton az utazási idő valamivel több mint három óra, ám ez az idő nem tartalmazza a repülés előtti reptéri várakozást és formalitásokat. A vonatra való átállással az Egyesült Arab Emírségek legalább egy órát akar levágni az utazási időből: a vonat akár 1000 kilométer per órás sebességgel is képes majd haladni. A tenger mélyén való építés természetesen soha nem látott kihívást jelent. Az első jelentések szerint téglaalagút helyett átlátszó ablakokat használnának, hogy a vonatból kilátás nyíljon a tengerre és a víz alatti életre.

Egy ilyen kaliberű innováció esetén persze sejthető, hogy az expresszvasút nem csak azokat az utasokat hivatott kiszolgálni, akik idegenkednek a repüléstől. Dubaj az Indiával folytatott kétoldalú kereskedelem bővítésének eszközeként tekint rá: Fudzsejra kikötővárosa olajat fog exportálni Indiába, a túloldalon pedig a Narmada folyóból iható vizet terveznek exportálni az Egyesült Arab Emírségekbe. A befektetők hangsúlyozzák, hogy a vasútvonallal nem csak városokat, hanem kultúrákat szeretnének összekötni, a gyorsvonat pedig korábban soha nem látott módon élénkítheti a gazdaságot a két ország között. A közlekedés történelmében úttörő beruházás tehát nem csak a személy-, hanem az áruszállításban is új korszakot nyithat.