Kezdőlap GYŐR Győr - Közélet

Téli üzemmód az utakon

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A közútkezelő az elmúlt évben megkezdett géppark korszerűsítési programját idén is folytatta, így mintegy 90 új eszközt tud bevetni a 2013-2014-es téli időszakban. A cég elsődleges feladata ebben az időszakban a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, illetve, ha az idő engedi, a kátyúzás. A következő hónapokra több mint 440 fővel növelte munkavállalóinak számát a közútkezelő, így – velük együtt – közel 4000-en dolgoznak váltott műszakokban közvetlenül a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán. A Magyar Közút az országos úthálózaton közel 560 saját és 65 bérelt sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet állít hadrendbe. A közlekedők az útviszonyokról, a forgalmi helyzetről a cég diszpécserszolgálatai mellett a társaság útinformációs osztályánál is érdeklődhetnek. 

Ezek mellett több mint 100 rakodógép és mintegy 120 univerzális eszközhordozó, valamint 35 önjáró hómarógép lát el 0-24 órás szolgálatot. Fontos kiemelni, hogy tavaly már elkezdődött a gépállomány fejlesztése, megújítása, így az idei téli szezonban 24 új, nagy teljesítményű traktor és 63 új Unimog segíti a közútkezelőt a hatékonyabb téli munkavégzésben. A beszerzések folytatódnak a következő hónapokban is, így a tervek szerint 6 új nehézgépjárművet, 80 közepes teljesítményű traktort, 25 rakodógépet és 38 sószórót szerez be majd be a társaság. A tavalyi évben bevezetett flottamenedzsment rendszer a terveknek megfelelően működött, a járművek koordinációja hatékonyabb lett, pontosan követhetővé vált a bejárt útvonaluk, amely a költségek folyamatos csökkentését jelentik. Így a 2012-ben mintegy 1200 járműbe beépített fix GPS eszköz mellett idén csaknem 350 gépbe mobil járműkövető egységet szereltet be a közútkezelő. A gépek felkészítésén túl a Magyar Közút a síkosság megszüntetésére használt anyagokat is beszerezte. A társaság kezdőkészleten 173 000 tonna útszóró sóval, 645 tonna kálcium-klorid granulátummal és 2,23 millió liter kálcium-klorid oldattal rendelkezik. A géppark felkészítésén, az olvasztó anyagok beszerzésén kívül a cég már elkezdte a hófogórácsok és hálók kihelyezését azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 93 üzemmérnökségének munkatársai folyamatosan figyelik az időjárás-előrejelzéseket, amiben 337 saját útmeteorológia mérőállomás is segíti a munkájukat. A védekezési munkákat idén is a törvényi előírásoknak megfelelően végzi el a társaság, ez azt jelenti, hogy az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon preventív jellegű sózást is végeznek. A hóeltakarítást viszont csak akkor tudják megkezdeni, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 centimétert, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve a forgalom által letaposott hó burkolatra fagyását. Mivel közel 31 ezer kilométernyi útról van szó, a munkálatokat minden esetben előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el, ez azt jelenti, hogy először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a mellékutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. Az Útinform teljesen új weboldallal rendelkezik november 8-a óta, így a www.utinform.hu oldalon számos hasznos közlekedési információhoz juthatnak a közlekedők. A www.kozut.hu és a www.utinform.hu oldal mobiltelefonokra optimalizált verzióján szintén elérhetővé válnak a közlekedéssel kapcsolatos információk.