Nem volt egyszerű év 2022 sem az új, sem a használt autók piacán. Nehézségekkel küzdött a teljes iparág, és úgy tűnik, a lendület egyhamar nem is tér vissza a válság előtti állapotba. A tapasztalatokat a carVertical gyűjtötte egy csokorba.
Az autótörténet-ellenőrző platform több mint 1,4 millió káreseményt tárt fel 2022-ben. A legnagyobb becsült javítási költség egy Ferrari 812 Superfast új tulajdonosát terhelte egy tetemes – mintegy 300 000 eurós (120 millió forintnyi) – összeggel.
A tavaly észlelt károk összértéke csaknem 5,1 milliárd eurót tesz ki. Hogy legyen mihez viszonyítani: a Real Madrid futball csapat értékét a Forbes magazin 4,75 milliárd euróra becsüli.
A legtöbb kárelőzményt mutató autómárkák listáját egyébként a Buick vezeti. 2022-ben a platformon ellenőrzött Buickok 78,1 százalékánál fedeztek fel korábbi balesetet. A sérült modellek listájának negyedik helyén a BMW áll 48,2 százalékkal.
A Mercedes-Benz a tolvajok kedvenc modellje
A carVertical platformon több mint 1100 járműről derült ki, hogy lopott. A járműlopások tényleges száma azonban ennél jóval nagyobbra becsülhető, ugyanis az ilyen autók többnyire a feketepiacon cserélnek gazdát.
Igen ritka, hogy a lopott autók ismét utat találjanak az autópiacra, de a több mint ezer felderített eset is azt bizonyítja, hogy még így is nagy valószínűséggel ki lehet fogni lopott járműveket, részletezi a cég közleménye.
A platformon felfedezett lopott autók több mint felét 2014 és 2019 között gyártották. A tolvajok körében legnépszerűbb járművek 2017-ben készültek: az autótörténeti platformon felfedezett összes lopott jármű 9,7 százaléka ebbe az évjáratba tartozik.
A legnépszerűbb lopott autómárkák a Mercedes-Benz (az összes ellopott jármű 14,7 százaléka), a BMW (14,4%), az Audi (10,4%), a Ford (7,8%) és a Volkswagen (6,8%).
Az ellenőrzött autók 15,2 százalékánál fordult elő kilométeróra-csalás
A carVertical több mint 7,4 milliárdnyi elcsalt kilométert fedezett fel tavaly. Ilyen mértékű futásteljesítményhez mintegy ezer autónak kellene megállás nélkül közlekednie körülbelül 8 és fél évig, 100 km/h-ás folyamatos sebességgel. A valós futásteljesítmény manipulálása az egyébként egyik legsúlyosabb probléma a használt autók piacán, hiszen a hamisított kilométeróra-állású járművek komoly pénzügyi gondokat is jelenthetnek a tulajdonosuknak.
A platform rávilágít arra is, hogy a 2010 és 2013 között gyártott járművek vásárlói vállalják a legnagyobb kockázatot, ugyanis csaknem minden tizedik 2011-es jármű hamis futásteljesítményű (az összes jármű 9,2 százaléka), ugyanakkor a 2012-ben és 2013-ban készült autók esetében is magas a kockázat: a járművek 8,6, illetve 7,9 százaléka érintett.
A 2022-es év legkedveltebb autói a BMW 3-as, a Volkswagen Golf és a BMW 5-ös széria
A tavalyi adatok alapján az öt legnépszerűbb autómárka a BMW (15,8 százalék), a Volkswagen (14,5%), az Audi (12,3%), a Mercedes-Benz (8,6%) és a Ford (5%) volt.
Nem ez az első alkalom, hogy a BMW vezeti a listát, hiszen a márka megítélése – különösen a fiatalabbak körében – meglehetősen jó. A legnépszerűbb konkrét modellek a platform adatai alapján a BMW 3-as széria, a Volkswagen Golf, a BMW 5-ös széria, a Volkswagen Passat és az Audi A4 volt.
A carVertical által ellenőrzött autókról kapott információk alapján a következő autószínek domináltak a múlt évben: az összes autó 24,6 százaléka volt fekete, 20,3%-a szürke és 14,2%-a fehér, ezt a hármast pedig a kék árnyalatok követték (10,3%).
Az elemzések alapjául szolgáló információk 26 országból – az Egyesült Királyságból, az USA-ból, Németországból, Franciaországból, Spanyolországból, Olaszországból, Hollandiából, Belgiumból, Magyarországról, Romániából, Litvániából, Lettországból, Észtországból, Szlovákiából, Szlovéniából, Horvátországból, Ukrajnából, a Cseh Köztársaságból, Lengyelországból, Bulgáriából, Szerbiából, Svédországból, Svájcból, Dániából, Finnországból, Ausztráliából és Mexikóból – származnak. Minden megállapítás a carVertical birtokában lévő adatokon alapszik.
Forrás, fotók: carVertical